I en pressemelding tirsdag minner Medietilsynet om at radio- og tv-kanalene ikke har lov til å sende vanlig reklame den 2. april og 4. april i år.

Langfredag og 1. påskedag er det forbudt å sende reklame på tv og radio

Publikum ikke skal bli utsatt for kommersielle budskap i disse mediene under høytidsdagene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I en pressemelding tirsdag minner Medietilsynet om at radio- og tv-kanalene ikke har lov til å sende vanlig reklame den 2. april og 4. april i år, siden det er forbudt å sende reklame langfredag og 1. påskedag.

Mange av kringkasterne velger å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjoner disse dagene.

Regelen gjelder kun for radio og tv, og hensikten er at publikum ikke skal bli utsatt for kommersielle budskap i disse mediene under høytidsdagene.

– Kringkasterne er som regel flinke til å overholde reklameforbudet. Medietilsynet har kun funnet brudd på regelen ved et par anledninger i løpet av de siste 20 årene, sier direktør for juridisk og regulatorisk avdeling, Hanne Sekkelsten i pressemeldingen.

Ved brudd på regelen, kan Medietilsynet gi kringkasteren sanksjoner i form av overtredelsesgebyr eller et tidsavgrenset forbud mot å sende reklame. Medietilsynet kan også gi tvangsmulkt for å sikre at forbudet blir overholdt.

Powered by Labrador CMS