Torbjørn Lomeide i Tryg forsikring ble kåret til årets markedsfører.

Torbjørn og Tryg ble kåret til årets markedsfører

Men det var ikke bare helt enkelt å få gjennomslag for den nye strategien.

Publisert Sist oppdatert

(Quality Hotell Edvard Grieg:) – De stoler jo selvfølgelig godt på oss, men alle vi snakket med hadde ikke helt troen, for de var helt sikre på at det var rasjonelle argumenter og pris som er det som leverer, for det er det branjen er vant til. Men nå har vi bevist at det er faktisk ikke sånn det er. Det er jo litt gøy.

Det sier en stolt og glad Torbjørn Lomelde, markeds- og kommunikasjonsdirektør hos Tryg Norge, til KOM24.

Torsdag ble han kåret til Årets markedsfører under Salgs og reklameforeningen i Bergens arrangement Amplify.

Tryg forsikring slet med at forsikring generelt rangerte lavere enn frosne grønnsaker på en undersøkelse om hva folk likte. I tillegg er de en relativt liten aktør i det norske markedet og opplevde at konkurrentene brukte fire ganger så mye på markedsføring.

Derfor innså de at de måtte ta noen grep. 

– Det vi gjorde var å snu kommunikasjonen fra å handle om rasjonelle argumenter for hvorfor du bør kjøpe forsikring og hvilken pris du skal gi for den, til å handle om historier og følelser og historiefortelling som gjør at du opplever en helt annen connection til produktene vi selger, sier han.

Og resultatene kom ganske fort. 

Markedsgjengen i Tryg Forsikring.

Selskapets preferanse økte med fem prosent, mens konkkurentene stod i ro. Det digitale salget av barneforsikring økte med 64 prosent og MC-forsikringer med hele 118 prosent. Kundetilfredsheten steg også, men ikke minst, ROI-en deres var på 1,48.

Det betyr at for hver krone de brukte på markedsføring, så tjente de 1,48 kroner. Og det inkluderer når alle kostnader er tatt med, også det de har betalt ut for skader. 

De begynte med en del av jobben i 2023 og så ble det tatt ut i 2024. Siden da har de fortsatt å jobbe med konseptet og hvordan de skal bygge det hele trygt videre, både på enkeltprodukt og hele selskapet. 

– Dette er noe vi kommer til å fortsette å kjøre på med i vårt selskap og skape enda sterkere resultater. Det er et langsiktig arbeid som aldri stopper, sier han.  

Powered by Labrador CMS