Ga stein CV og gjorde den til LinkedIn-influenser
Franzefoss og Los & Co har skapt engasjement rundt gjenbruk av stein ved å gi et steinras et ansikt – og en stemme. Møt Stein Foss (106).
Hvordan får man byggebransjens oppmerksomhet når temaet er brukt stein?
Svaret fra Franzefoss og reklamebyrået Los & Co: Man gir steinen en CV og lar den bli LinkedIn-influenser.
– For oss handler kampanjen om å bidra til en mer sirkulær anleggsbransje. Med en gang vi ble introdusert for Stein tente vi umiddelbart på ideen, sier Mats Kristiansen, daglig leder i Franzefoss Pukk, i en pressmelding.
Under konseptet «Stein søker jobb» møter målgruppen Stein Foss, en 106 år gammel arbeidshest av en stein, som tidligere har jobbet i helsesektoren – nærmere bestemt som en del av en sykehustomt.
Nå søker han nye utfordringer. Det gjør han med refleksjoner, erfaringer og bransjetips, postet på LinkedIn.
– Ombruksstein er et godt produkt som sparer naturinngrep, samtidig som kundene våre får det de trenger. For å få til det må bransjen ha mer kunnskap, og der er Stein på ballen, sier Kristiansen.
Kampanjen har blitt rullet ut i print, bannere og sosiale medier, og peker målrettet mot en ny veileder for ombruksstein fra Franzefoss. Det skal gjøre det enklere for entreprenører, anleggsledere og bærekraftsrådgivere å velge gjenbruk fremfor nytt.
– Vi vet at bransjen er presset på tid og krav. Derfor trengte vi en formidling som gjorde ombruk konkret, tilgjengelig og litt morsomt, sier Ellen M. Fougner, daglig leder i Los & Co og kundeansvarlig for Franzefoss.
Neste steg var å slippe løs influenseren Stein Foss på LinkedIn. Der deler han erfaringer fra gamle prosjekter, lanserer e-bok og heier på kollegaer – i kjent influensertone.
– Vi ville lage noe som både engasjerte og opplyste. Og at Stein Foss nå konkurrerer med ekte LinkedIn-influensere om oppmerksomheten, viser at han traff en nerve. Men så låner han også relativt skamløst fra flere stjerneskudd på den norske LinkedIn-himmelen, sier kreatørene bak kampanjen.
Kampanjen pågår fortsatt, men ifølge Franzefoss har responsen så langt vært over forventning.
– Vi ser allerede at oppmerksomheten rundt ombruksstein øker. Det viser at en tydelig og litt uventet stjerne kan skape reell effekt, sier Hedda Rumohr Berge, kommunikasjonsrådgiver i Franzefoss.
Hun forteller at kampanjen også har skapt engasjement internt.
– Entusiasmen har vært enorm både eksternt og internt! Vi har fått mange tilbakemeldinger fra både kunder og konkurrenter om at dette er god merkevarebygging og at kommunikasjonen skiller seg ut i bransjen. Det er sjelden vi ler av stein i Franzefoss, men her gjør vi faktisk det.
Ifølge Franzefoss har kampanjen så langt nådd over 10 000 visninger og hatt en engasjementsrate på opp mot 93 prosent.
Stein Foss? Han søker fortsatt jobb – og du vet hvor du finner ham.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no