«Din kassalapp kan være noen andres ønskeliste», lyder budskapet i Rema 1000s julekampanje. Nå får kampanjen kritikk for å fremstå som reklame forkledd som veldedighet.

TRY-kampanje for Rema 1000 får stryk: – Rimelig skamløst

Samtidig som stadig flere sliter med å få endene til å møtes, bruker Rema 1000 millionbeløp på å fortelle at de har gitt én million til trengende i julen. Nå får kampanjen, utviklet av TRY, kraftig kritikk.

Publisert

«Din kassalapp kan være noen andres ønskeliste» lyder budskapet i Rema 1000s julekampanje – illustrert med barnehender og en kvittering fra dagligvarekjeden.

Bak kampanjen står reklamebyrået TRY, som utviklet konseptet i fjor. Kampanjen er et samarbeid med Frelsesarmeen, og målet er å få flere til å gi til organisasjonens juleinnsamling. Samtidig synliggjør Rema 1000 sitt eget bidrag: Én million kroner.

Nå møter kampanjen sterk kritikk.

Oda Louise Toven kaller det lite sjarmerende at kjeden «skryter» av eget bidrag, særlig når selskapet gikk med 2,1 milliarder kroner i overskudd i fjor.

– Det er rimelig skamløst av Rema 1000 å bruke et ukjent antall millioner på å fortelle oss at de har gitt én million til dem som er sultne på julaften. Det synes jeg er lite imponerende og er ikke god bruk av penger, sier Toven til NRK

Hun er også kritisk til at deler av støtten kan komme i form av gavekort i Rema-appen, noe som i praksis kan føre til at pengene havner tilbake hos kjeden selv.

Rema 1000 avviser at kampanjen er laget for å tjene penger. Salgs- og markedsdirektør Pia Melbye sier målet er å bidra til Frelsesarmeens arbeid, og samtidig inspirere andre til å gi.

– Intensjonen vår er å skape giverglede til det viktige arbeidet som Frelsesarmeen gjør, sier hun til NRK.

Melbye forklarer at kjeden valgte å opplyse om sitt eget bidrag for å være åpne og unngå spekulasjoner.

Frelsesarmeen presiserer at det er de som fordeler pengene, og at de selv vurderer hva som er mest hensiktsmessig – enten gavekort eller annen støtte. Samtidig melder organisasjonen om et økende behov for hjelp før jul.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS