Ingen bruker mer tid på sosiale medier i Norden, enn oss nordmenn.
Ingen bruker mer tid på sosiale medier i Norden, enn oss nordmenn.

Norske ungdommer bruker mest tid på SoMe i Norden

– Det er tøff kamp om både reklamekroner og forbrukernes penger i det norske markedet.

Publisert

Nordmenn topper statistikken for bruk av sosiale medier i Norden, også i andre aldersgrupper enn ungdom.

Dette fremgår av Mediavisions ferske undersøkelse med fokus på annonsefinansiert video.

I aldersgruppen 15-34 år bruker nordmenn 116 minutter på sosiale medier daglig, over 20 minutter mer enn i Danmark, som har lavest bruk blant de nordiske landene. Nordmenn ligger også godt foran innbyggerne i de andre nordiske landene når det gjelder brukstid på sosiale medier i gjennomsnitt for alle aldersgrupper.

– Sosiale medier står spesielt sterkt i Norge, ikke bare blant de unge. Dette gjør også sitt til at konsekvensen på mediemarkedet blir større i Norge – og ikke minst konkurransesituasjonen mot de andre og mer tradisjonelle mediene, sier Fredrik Liljeqvist, senioranalytiker i Mediavision.

En stadig større andel av konsumet av sosiale medier i Norge og resten av Norden består av videoseing på plattformer som Instagram og TikTok. Veksten av såkalt Social Video har vært enorm, og mye tyder på at den kraftige veksten vil fortsette.

– Konkurransen om det norske publikummet blir stadig tøffere. At Social Video blir stadig større, gjør også sitt til at pengene forflyttes stadig mer mot nettopp video på sosiale medier, sier Liljeqvist.

Tidligere i år presenterte Mediavision en undersøkelse som viser at 80 prosent av norske husholdninger abonnerer på en eller flere strømmetjenester, rundt 10 prosentpoeng høyere enn i våre nordiske naboland.

– Det er tøff kamp om både reklamekroner og forbrukernes penger i det norske markedet. Norske og nordiske medier i Norge merker også tydelig at konkurransen er hardere enn noen gang, sier Fredrik Liljeqvist.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS