Avslag fra WPP Media går viralt: – Finn en feil
Jobbsøkeren fikk en e-post uten navn, uten stillingstittel – og med uferdig maltekst. Nå går avslaget viralt, og WPP Media beklager: – Ikke slik vi ønsker å fremstå.
Et jobbavslag fra WPP Media får nå oppmerksomhet i sosiale medier. I en TikTok-video viser Lovise Larine Asdal fram en e-post hun mottok etter å ha søkt jobb, men meldingen er tydelig ikke ferdigstilt.
Øverst i e-posten sto det fortsatt:
Hei {{PREFERRED_FIRST_NAME}}» «Takk for at du søkte på stillingen som [Job Title, if applicable, otherwise remove]»
Asdal la ut videoen med teksten «Finn en feil». Responsen lot ikke vente på seg. Flere har kommentert at de kjenner seg igjen i følelsen av å bli behandlet som et nummer i bunken.
– En skikkelig blunder
– Dette er en skikkelig blunder, sier Kristin Westreng Aas, hodejeger og daglig leder i Kløkt Rekruttering.
Hun kaller det et klassisk eksempel på menneskelig slurv i bruk av automatiserte rekrutteringssystemer – såkalte ATS-verktøy.
– Systemene gir mulighet til å hente inn navn og informasjon automatisk, men her er det tydelig at det ikke er satt opp riktig.
Hun understreker at det hele fremstår uprofesjonelt, og at slike feil gjør inntrykk på søkerne.
– Jeg hadde blitt flau om jeg sendte ut noe sånt. Samtidig gjør alle mennesker feil, også de som jobber med rekruttering.
Aas mener mange undervurderer hvor viktig avslagsmeldinger faktisk er.
– Det er en gyllen mulighet til å vise omtanke – også overfor de som ikke fikk jobben. Likevel sendes det fortsatt ut mange upersonlige avslag, ofte fra no-reply-adresser, uten navn eller signatur. Det gir et dårlig inntrykk.
– Ikke slik vi ønsker å fremstå
– Dette er ikke måten vi i WPP Media ønsker å fremstå for jobbsøkere, sier Geir Hagnes, Chief People Director i selskapet.
Han bekrefter overfor KOM24 at e-posten er ekte, og forklarer det som en teknisk glipp i rekrutteringssystemet de brukte.
– Vi er avhengige av å ha et godt omdømme for å tiltrekke oss gode kandidater, og vi er opptatt av å behandle de som søker jobb hos oss på en god måte. Vi gjør det vi kan for å følge dem opp på en profesjonell måte, slik at opplevelsen av prosessen blir god, sier Hagnes.
Feilen oppstod da systemet som automatisk skulle fylle inn navn og annen informasjon, sviktet.
– Beklageligvis oppdaget vi det først etter at svarene var sendt til søkerne. Vi har fulgt opp alle søkere til denne stillingen, og de har fått en beklagelse. Vi benytter nå et annet jobbsøkersystem, og gjør alt vi kan for at slike feil ikke skal skje igjen.
KOM24 har vært i kontakt med Asdal, men har foreløpig ikke mottatt kommentar.