
Russe-kampanje går viralt – sett av over en halv million på under to døgn
Mental Helse Ungdom la mandag ettermiddag ut en to minutters film på Instagram, rettet mot russen. På halvannet døgn har den fått over 600 000 visninger og blitt delt mer enn 1800 ganger – og tallene øker for hvert minutt.
Mental Helse Ungdom er for tiden, sammen med POL, ute med en ny kampanje rettet mot russen.
Kampanjen heter «Gråruss» og handler om de unge som hvert år velger å ikke bli voksne – og ikke å bli russ.
Den består av flere deler, der første del er grårusskort med statistikk, presentert i en film som setter søkelys på dette alvorlige temaet.
Se kampanjefilmen lengre ned i saken.

Senere vil vi også møte en mor som har opplevd at sønnen hennes ikke ble russ, og det kommer flere taktiske uttak som skal hjelpe Mental Helse Ungdom med å få flere medlemmer og støttespillere.
– Det kan virke som om vi har truffet en nerve der ute og klart å skape engasjement hos russen med dette alvorlige temaet, til tross for at de er midt inne i en tid med mye moro, sier Lars-Erik Edvardsen, ansvarlig hos Mental Helse Ungdom, i en pressemelding.
Filmen er foreløpig kun delt på Instagram i samarbeid med Russedress, for å få spredning blant russen. Tanken har vært at russen skal få «eie filmen» først, og ikke få budskapet presentert av «de voksne».
Nå skal Mental Helse Ungdom følge opp ved å besøke skoler over hele landet og dele ut grårussekort, i tillegg til å rulle ut flere deler av kampanjen i andre kanaler – blant annet på TikTok. De ønsker også å nå foreldre og omsorgspersoner, og har laget eget innhold rettet mot dem som blir publisert i dagene som kommer.
– Dette har vært veldig givende å jobbe med, for selv om temaet er både tungt og vondt, så er det så utrolig viktig at selvmord blant unge er noe vi snakker høyt om, forteller Monika Augustsson, strategisk rådgiver i POL, og avslutter:
– Det å bevege seg på knivseggen mellom å lage noe som treffer og rører, og samtidig ivareta de som har det vanskelig, har vært en øvelse og en utfordring vi sjelden har stått i tidligere. Det har vært veldig lærerikt, og underveis har vi hatt viktige avsjekker med målgruppen i forhold til både tema og virkemidler.