I 2017 mente Hallgeir Gustavsen at det eneste rette var å ansette han som sjef. I 2020 var han helt sikker på at han ikke burde være sjef lengre.

Hallgeir valgte å avsette seg selv som sjef i digitalbyrået

– Det er det lureste jeg har gjort.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Dette gjør jeg mye for at jeg skulle ønske at andre hadde gjort det. Jeg har vært borti mange dårlige ledere i min tid og jeg mener helt seriøst at jeg ikke er en dårlig leder. Men jeg har ikke tid til å være en god en, da mener jeg noen andre bør gjøre det.

Det sier Hallgeir Gustavsen til KOM24.

Gustavsen er ikke som alle andre mennesker. Det vet han og selv.

«– Hva synes du om dette; Du bør slutte som daglig leder»

I 2015 ble han ansatt som kreativ rådgiver i Vecora i Sandnes. Selskapet ble i sin tid etablert av tre kompiser tilbake i 2010. Etter noen år i jobben mente Gustavsen, som så mange andre før han, at han kunne gjøre en bedre jobb enn sjefen.

Så han gjorde noe med det. Han sa det til sjefen.

– Jeg skjønte at her har jeg en type kompetanse og et evnesett som gjør at jeg faktisk har noe å komme med og som kan ta organisasjonen noen relativt store steg opp. Og da gikk jeg inn og sa til han og sa; «Du har alltid sagt at den beste ideen skal vinne. Hva synes du om dette; Du bør slutte som daglig leder», forteller Gustavsen.

Han sier sjefen tok det med god fatning. Men Gustavsen fikk viljen sin. Han ble sjefen og den gamle sjefen byttet til en annen jobb i samme selskap, der han fikk bruke de evnene han var best til.

Dermed var det tid for Gustavsen å vise hva han kunne få til i sjefsstolen. Og resultatene har kommet.

Selskapet har gått fra å ha ti ansatte og omsette for syv millioner kroner til å være 17 ansatte og omsette for 16 millioner kroner. De har bygd nye systemer, de har fått flere nøkkelkunder, endret på strukturene og på hvordan de har jobbet med kundene.

Men ting har en bakside og. Og for Gustavsen har det medført utfordringer at de har blitt så mange flere.

– Å være en god leder, en du kan snakke med, det tar tid. Så når du plutselig får nesten dobbelt så mange mennesker å være den samtalepartneren og coach for, så strekker ikke tida til, innser han.

Begynte å grine i telefonen

Nyttårsaften i fjor skjedde det og noe som har påvirket han mye det siste året. Far hans døde brått. Hans første tanke var at det ikke måtte påvirke arbeidsforholdet hans i det hele. Han tenkte ikke på det når han var på jobb, bare når han var hjemme.

– Det gikk noen uker hvor jeg klarte det ganske greit, så på et tidspunkt hadde det begynt å lekke inn i hverdagen og jeg hadde ikke klart å følge opp kunder og trolig ansatte. Så en dag begynte jeg rett og slett å grine i telefonen med en kunde, forteller han åpent.

Han sier kunden som opplevde det hele tok det bra. Men han skjønte selv at nå måtte han ta grep.

– Da begynte jeg å tenke at det kanskje er best at vi finner noen som brenner like mye for god lederskap som jeg for god markedsføring. Når jeg begynte å tenke sånn var det jo helt innlysende, sier han.

Men på grunn av koronapandemien ble det hele dyttet på, men rett før advent konkretiserte ting seg.

LES OGSÅ: Direktøren i Språkrådet reagerer på annonse: – Uhøflig

– Lang prosess å komme hit

Da gikk han og snakket med styret og fant en løsning hvor en av de som var med og starte opp selskapet, som hadde gått og tenkt å være daglig leder, overtok den rollen.

Da løste alt seg for Gustavsen, som nå har gått tilbake til å være rådgiver samtidig som han sitter i styret for bedriften.

– Det har vært en lang prosess å komme hit, i hvertfall den siste. Den første, det at jeg skulle bli sjef, var veldig enkel. Det bare lyste mot meg at det trengtes. At her hadde jeg noe å komme med. Men det er noe med det å innse at her har jeg ikke klart å gjøre alt jeg vil. Det er en vanskeligere realisering å komme til enn å faktisk gjøre noe med det.

LES OGSÅ: Mari meldte seg selv for å bistå Gjerdrum med katastrofe-kommunikasjonen

Powered by Labrador CMS