Mari Rjaanes meldte seg for å jobbe med kommunikasjon etter leirskredet på Gjerdrum i romjulen..

Mari meldte seg selv for å bistå Gjerdrum med katastrofe-kommunikasjonen

– Jeg var aldri i tvil om at jeg ville bidra.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det sier Mari Rjaanes til KOM24.

Hun er hentet inn som kommunikasjonsrådgiver for Gjerdrum kommune i forbindelse med den tragiske skredulykken der syv personer er bekreftet omkommet til nå.

Tok selv kontakt

Rjaanes jobber til daglig som kommunikasjonsrådgiver hos Bane NOR, men har lang erfaring som kommunikasjonsrådgiver. Hun har og tidligere vært informasjonsleder for Gjerdrum kommune, der var hun ansatt i nesten tre år, fram til januar 2018.

Hun fikk telefonen på lørdag om hun ville bistå.

– Jeg var ikke i tvil om at jeg ville bidra, sier hun til KOM24.

Hun var faktisk i kontakt med rådmannen i Gjerdrum alt på onsdag den 30. desember og sa hun var tilgjengelig, for hun hadde ferie og visste at kommunen kom til å trenge henne. Så hun var ikke overrasket da telefonen kom på lørdag og de faktisk hadde behov for henne.

– Da måtte jeg gå en runde med arbeidsgiver for å få permisjon og det var uproblematisk, sier hun.

Da var det bare å slå til.

Hun forteller om lange dager med lite søvn.

– Et ekstremt trykk

– Trykket er helt ekstremt, det er ikke noe tvil om det. Det kommer telefoner fra både lokalmedia, riksmedia og fra utlandet. Men vi legger gode planer, jobber godt sammen og tar det viktigste først hele tiden, sier hun.

Prioritet nummer èn er å få ut informasjon til innbyggerne, de ansatte og alle som er berørte.

Letearbeidet fortsetter etter jord- og leirskredet i Ask onsdag i forrige uke.

– Vår jobb er og å sørge for at medier får det de trenger fra oss, at de får snakket med de riktige folkene, forteller hun.

De er nå tre eksterne personer som jobber med kommunikasjon på vegne av Gjerdrum kommune. Rjaanes sitt ansvar er opp mot pressen og hun skal prioritere de sakene som de skal bruke tid på.

– Det er politiet som har ledet pressebriefingene, siden det har vært et aktivt søk etter overlevende. Så har vi koblet oss på de briefingene og det har vært mengder med journalister der. Så har de tatt kontakt med oss for å få uttalelser fra kommunen, forteller hun.

Hun sier at hun mandag merket en endring i pressens fokus.

Enorme dokumentmengder de må få oversikt over

– Nå vil de vite mer om veien videre, det er hverdag igjen og skoler og barnehager skal starte, forteller hun.

Det er en krevende kommunikasjonsoppgave nå.

For de må se på informasjonsbehovet som er ute hos innbyggerne og hva de ulike tjenesteområdene i kommunen har behov for å informere ut om.

– Det er en del ting som ikke er på plass, vannet er vekke noen plasser, veier er ødelagt og så er det selvsagt og en del innsynskrav som kommer fra ulike redaksjoner, som vil se på ting tilbake i tid, forteller hun.

Dermed er det enorme mengder med dokumenter som de må få en oversikt over.

– Hvordan har det vært å komme tilbake til sin gamle arbeidsgiver under disse omstendighetene?

– Det er rart å si det men det er utrolig hyggelig å være her. Å få være med og hjelpe et samfunn gjennom en krise, det oppleves meningsfullt, sier hun.

Med seg i kommunikasjonsjobben har hun og med seg to kommunikasjonsrådgivere fra Corporate Communications i Oslo.

– Vanlig norsk kommune ikke dimmensjonert for dette

– Det stemmer at vi er hyret inn for å bistå i den akutte fasen, sier managing partner, Are Slettan, til KOM24.

– Det er et enormt kommunikasjonsbehov som en vanlig norsk kommune ikke er dimmensjonert for, peker Slettan på.

Han sier de i hovedsak vil ha to personer på oppdraget. Hvor lenge det varer er ikke avklart.

Slettan sier de fikk oppdraget mer eller mindre ved en tilfeldighet.

– Gjerdrum forespurte noen av de andre kommunene på Romerike om de kunne bistå, blant annet Ullensaker kommune. De sa de ikke kunne, men de anbefalte oss. Vi har hjulpet de med litt lignende kapasitet da de har ansvar for koronahåndteringen på Gardermoen, forteller han.

LES OGSÅ: Gjerdrum-ordføreren: - Pressetrykket har vært helt vilt

Byråleder Are Slettan i Corporate Communications.
Powered by Labrador CMS