Hans Olav Otterlei med samboeren Unni på Peer Gynt-forestilling.
Hans Olav Otterlei med samboeren Unni på Peer Gynt-forestilling.

SOMMERPRATEN:

– Vær nysgjerrig på alt. Vær ydmyk. Finn en mentor

Hans Olav Otterlei deler sine sommerplaner og råd til unge håpefull i bransjen i dagens sommerprat.

Publisert

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.

I dag er det Hans Olav Otterlei, partner i Zynk, som svarer i Sommerpraten.

– Hva skal du gjøre i sommer?

– Jeg har litt ulike planer. Skal først til Vesterålen hvor høydepunktet blir et måltid på Kvitnes Gård. Så skal jeg høre Coldplay i Gøteborg og ha en uke i Palma. Deretter blir det vel å henge rundt i byen, eller true noen venner med hytte til å invitere oss vanlige folk på besøk.

– Hva er ditt beste sommerminne?

– De er mange og vanskelig å skille fra hverandre. Det har vært svært hyggelig at barna har giddet å være med til de var langt oppe i tyveårene. Men uten å fornærme dem, så satte jeg nok særlig pris på å henge rundt med Unni (samboer) i San Sebastian og Bilbao i fjor sommer. Uten barn og med mulighet til å gjøre, spise og drikke akkurat det vi hadde lyst til.

– Favoritt-is gjennom tidene?

– Gullpinne. Bestefaren min var styreleder i Diplom-Is i en årrekke, så is fra andre produsenter var forbudt i barndommen. Han døde for mer enn 30 år siden, men fortsatt – ingen slår Gullpinne.

– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden.

– Det er mange flinke på vei inn. Farlig å nevne én spesielt. Særlig hvis vedkommende jobber hos oss, for da er det bare minutter før noen prøver å overby på lønn. I min alder gjelder det uansett å se seg over skulderen hele tiden. De er ute etter å ta meg.

– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?

– Ofte er det sånn at de beste kampanjene ikke synes i det hele tatt. Men skal jeg fremheve en jeg har lagt merke til, så synes jeg Vattenfalls kampanje for hydrogen, hvor de i samarbeid med en kjent modell har laget en parfyme på vannet fra hydrogenproduksjonen, for å vise hvor rent det er. Så forklarer de produksjonsprosessen for grønn hydrogen på en forbilledlig måte. Mer hjemlig, så synes jeg de siste reklamefilmene fra Defa for ladestasjoner er morsomme. God timing også.

– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Det er flere. Vær nysgjerrig på alt. Vær ydmyk. Finn en mentor. Husk at du må kunne mer enn kommunikasjon – samfunn, organisasjon, forretningsvirksomhet også. Og kanskje viktigst – med mindre du er overbevist om at du er smartere enn alle andre, er det aldri dumt å putte inn en time mer.

– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?

– Jeg var på vinnerlaget i Zynks interne Masterchef-konkurranse på sommerfesten nylig. Det gir kanskje et hint. Ellers har jeg stor tro på at jeg ville gjøre det bedre enn Elin Ørjasæter i «Skal vi danse». Men ingen av disse teller vel som realityprogrammer? Ikke Dagsnytt 18 heller?

Powered by Labrador CMS