Gründer og kreativ leder i Nonspace, Stian Ward Bugten.
Gründer og kreativ leder i Nonspace, Stian Ward Bugten.

SOMMERPRATEN:

Stian råder unge å få erfaring utenlands: – Bransjen trenger sårt flere perspektiver

Selv har han jobbet både i New York og Zurich.

Publisert Sist oppdatert

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.

I dag er det Stian Ward Bugten, gründer og kreativ leder i Nonspace, som svarer i Sommerpraten.

– Hva skal du gjøre i sommer?

– Etter å ha opplevd både fly og togstreik i en rundtur fra Milano, Monteggio i Sveits, Comosjøen til 3 dager ekstra i Firenze i fjor, har valget falt på å bli i Trondheim i sommer. Vi får besøk fra min kones sveitsiske familie og har planlagt å vise frem mye av det fine vi har her i Trøndelag. Etter jobben med Røros & Østerdalen sin nye strategi og merkevare har vi også tenkt å oppleve alle de unike opplevelsene, laget lokalt.

– Hva er ditt beste sommerminne?

– Jeg hadde fått ny kontrakt for Leo Burnett Sveits i Zurich og alt var pakket i containere klart for å flytte. Der satt jeg og kona som nybakte foreldre i Smorgasburg i Williamsburg og så ut mot Manhattan. Det var sommer og sol, og vi tok inn over oss alt vi hadde opplevd i tiden vi hadde hatt i New York med en nydelig gutt i ene handa og en Brooklyn lager i andre.

– Favoritt-is gjennom tidene?

– Det må være Cookies & Cream i beger fra da Mats Paulsen startet Cielo, og laget isen selv på en iskremmaskin som bråket noe helt forferdelig inne på tidligere Pazar.

– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden.

– André Gidoin som nå jobber som kreativ direktør i DDB Oslo, tidligere kollega i Leo Burnett NY.

– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?

– Urban Miner idea for Elkjøp Nordic As. En fantastisk kampanje som setter Norge på kartet i de største internasjonale kommunikasjonskonkurranser.

– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Få erfaring fra utlandet enten gjennom å studere eller jobbe og ta den med hjem til Trondheim og Bergen. Bransjen trenger sårt flere perspektiver og prosesser fra talenter som har sett og opplevd litt av verden. Å lykkes handler om å være åpen for alt rundt deg og ha en konstant nysgjerrighet. Da må man ut av komfortsonen, møte nye mennesker, oppleve andre metoder og tørre å feile. Når man sikter mot stjernene, er det ikke alltid man når det eksakte målet man setter seg. Men det som er sikkert, er at opplevelsen underveis kan være spektakulær.

– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?

– Hurtigruten Minutt for minutt. Med så store og flotte bilder som beveger seg så sent blir det mindre fokus på deltakerne og mer fokus på at vi har det egentlig fint her i Norge uansett hvem du er eller hvor du bor.

Powered by Labrador CMS