Bruker kjendiser for å få folk til å sjekke hørselen sin
Tar initiativ til en nasjonal hørselsdugnad.
I årene som kommer blir vi stadig flere eldre i Norge, og med alderen følger økt risiko for hørselstap. Allerede i dag er over én million nordmenn berørt, men bare rundt 300 000 bruker høreapparat. Altfor mange går for lenge uten å få hjelp.
Hørselsforbundet, som nylig fikk nytt navn, og Ring 2 tar derfor initiativ til en nasjonal hørselsdugnad, med mål om at alle nordmenn skal teste hørselen sin.
– Hørselstap kommer ofte snikende, og jo tidligere du oppdager det, desto bedre kan du forebygge både sosial isolasjon og andre helseplager, sier generalsekretær i Hørselsforbundet, Inger Helene Venås, i en pressemelding.
Lag personlig hørselstest
Kjernen i kampanjen er en unik hørselstest du lager selv. På nasjonalhorselstest.no kan du spille inn en personlig melding, det kan være en vits, en invitasjon, en sang eller hva som helst. Opptaket blir automatisk gjort om til en hørselstest for mottakeren, og kan deles direkte via SMS, e-post, på sosiale medier med mer.
Dette gjør testen til en enkel og personlig måte å starte praten om hørsel på, og gir en indikasjon på om man bør få tatt en grundigere hørselstest hos audiograf.
– Vi ser allerede at mange har begynt å lage og dele personlige hørselstester med venner og familie. Det kan være alt fra en kort beskjed til en kjærlighetserklæring. Poenget er at testen blir noe som betyr noe for mottakeren, og da er sjansen større for at de faktisk gjennomfører den, sier Per Kristian Voss Halvorsen, strategisk leder i Ring 2.
Marlene Stavrum først ut
Med på kampanjen er komiker og skuespiller Marlene Stavrum og faren hennes. Marlene har brukt høreapparat i ni år etter å ha slitt med hørselen siden barndommen. Nå har hun fått et nytt apparat som gjør hverdagen enklere, og hun viser det gjerne fram.
– At jeg selv hører dårlig, gjør at jeg gjerne vil være med på å bevisstgjøre folk. Nasjonal hørselstest er lett tilgjengelig, enkel å bruke og kan være livsendrende for enkelte, sier Stavrum.
Hun forteller at det ikke var vanskelig å få med faren på dugnaden:
– Altfor lett. Han synes det er hyggelig å gjøre ting sammen med datteren si. Men jeg mistenkte at han hørte dårlig, så han trengte å ta testen. Han begynner å få det jeg kaller gammelmannshørsel. Men min hørsel er nok uansett dårligere enn hans, ler hun.
Jan Thomas bryter ned fordommer
Også Jan Thomas er med i kampanjen. Han har nylig vært åpen om sitt eget hørselstap, har akkurat begynt å bruke høreapparat og ønsker å bidra til å bryte ned fordommer. For ham handler det både om livskvalitet og om å normalisere noe mange kvier seg for å ta tak i.
– Responsen jeg fikk da jeg delte min historie, var overveldende. Folk kjente seg igjen, men mange hadde ikke tatt steget videre. Jeg håper denne kampanjen gjør at flere tester hørselen og tar grep tidlig, sier Jan Thomas.
Ring 2 har utviklet kampanjen i samarbeid med Smør, som blant annet har stått for programmering av nettsiden.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no