☀️Sommerpraten:
– Det er sånne kampanjer som gjør reklame til kunst
Storm-topp hyller TRY-kampanje.
I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer.
I tillegg får vi blant annet høre hva deres mest minneverdige sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.
I dag er det Per Valebrokk, partner i Storm Comminications, som svarer i Sommerpraten.
– Hva gleder du deg mest til i sommer?
– Å slippe å sjekke innboksen hele tiden blir bra. Med ferie i Cadaqués, på Sørlandet og fjellet skal det gå greit.
– Hva er det rareste eller mest minneverdige du har opplevd på ferie?
– Feriene mine er stort sett ganske rolige, og det er akkurat slik jeg liker dem. Men å kjøre ATV med kjæresten over endeløse sanddyner på Kapp Verde, er definitivt minneverdig.
– Hvem i bransjen har imponert deg det siste året?
– Mats Samdahl Weltz har på få år bygget opp byrået Salto som spesialiserer seg innen finansiell kommunikasjon. Det har vært med på å inspirere oss til å satse ytterligere i denne delen av bransjen med Storm Finko, som vi sjøsatte rett før sommeren med Ellen Amalie Vold og Kristin Dreyer som founding partners.
– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?
– «Laget for livet»-kampanjen som Try har gjort for Ikea, imponerer meg. Den er intelligent og elegant, og plasserer Ikea-brandet mitt i livets opp- og nedturer. Jeg er generelt svak for reklame som treffer det som angår folk – gjerne også ting som ikke er positive i det hele tatt, men som likevel er en del av livet.
Når Ikea tør å snakke om prisen på et vinglass som knuses av hun som tar sin utro kjæreste på fersken, synes jeg det er ganske kult og modig gjort. Og så er det så mange historier å fortelle om der Ikea spiller en viktig rolle i livet. Alt fra bursdagsfeiringer og brylluper til demente foreldre og skilsmisser.
Det er sånne kampanjer som gjør reklame til kunst.
– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?
Nyt friheten, prøv så mye som mulig, ta ansvar for din egen karriere og vær grei. Det var vel strengt tatt fire råd.
– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?
Kompani Lauritzen ser gøy ut. Tror jeg ville vært mer motivert og egnet nå enn da jeg var vernepliktig soldat som 20-åring. Men jeg håper – og er ganske sikker på – at jeg ryker ut før oberst Lauritzen ber meg hoppe i fallskjerm. Høyder er ikke noe for meg. Det er ille nok å beise den høyeste veggen på hytta.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no