Ryan Duffy var på Nordiske mediedager og snakket om nyhetsbrev.
Ryan Duffy var på Nordiske mediedager og snakket om nyhetsbrev.

270 000 abonnerer på nyhetsbrevet til Ryan – Dette mener han må til for å lykkes

– Epost er her for å bli som en journalistisk kanal.

Publisert

Det amerikanske selskapet Morning Brew lanserte i 2006 et daglig nyhetsbrev, og når i dag tre millioner personer hver eneste dag gjennom ulike mediekanaler.

Ryan Duffy startet og skriver fortsatt Morning Brews teknologinyhetsbrev, som sendes ut tre ganger i uken og er blant de beste i klassen på åpningsrater.

Men hvordan skal man lykkes med nyhetsbrev, et produkt særlig mange unge ser på som utdatert?

Kan være mer intim

– Det er ikke noe perfekt svar, det er en kunst mer enn vitenskap, men er det noe jeg har lært de siste årene er at det går to veier, sier Ryan Duffy i samtale med Ingeborg Volan på Nordiske mediedager som har blitt arrangert denne uken.

Han sier det kan være lurt å være personlig i stilen.

– Du kan skrive i en stemme som føles mer intim med leserne, det er ikke så vanlig i tradisjonell journalistikk. Vi er kjent for stemmen og humoren. Vi er personlige i nyhetsbrevene, det er effektivt når det kommer til å få lesere og bygge et fellesskap og lage et produkt som ikke bare er et distribusjonsverktøy, men et eget, fullverdig produkt, forteller han.

Nyhetsbrevet han har ansvaret for skriver om ny teknologi der de prøver å forklare nyhetene for abonnentene og har 270 000 abonnenter og blir sendt ut tre ganger i uken. De er tre-fire personer som lager innholdet og brevene er på omtrent 1250 ord. Åpningsraten deres er på rundt 40 prosent.

Mange behandler et nyhetsbrev som et verktøy for å få ut mest mulig lenker til abonnentene. Det sier Duffy er delvis naturlig.

Nyhetsbrev fra Morning Brew.
Nyhetsbrev fra Morning Brew.

– Et nyhetsbrev er en måte å få ut mange lenker på. Det handler om å finne den rette balansen mellom lenker og saker som er optimaliserte for nyhetsbrevet, sier han.

– Kommer til å vokse

Morning Brew har i det siste brukt mye ressurser på utseende til nyhetsbrevene sine. Men mye av veksten har kommet via kjøp av digitale annonser. Men det har de gått litt vekk fra i det siste.

– Det er ikke så viktig lenger, for alt er så dyrt nå, mener han.

Men en ting de virkelig har hatt suksess med er et vervesystem, der man får premier når man har vervet så og så mange abonnenter.

– Når femti personer abonnerer på oss, så får du tilsendt en t-skjorte, forklarer han.

Duffy er tydelig på at nyhetsbrev som kilde til nyheter bare kommer til å vokse framover, men at det må kureres. Noe som får moderator Volan til å oppsummere det hele:

– Epost er her for å bli som en journalistisk kanal.

Ble du sugen på gode nyhetsbrev etter å ha lest denne saken? Da anbefaler vi deg å klikke på denne lenken for å abonnere på KOM24s nyhetsbrev!

Powered by Labrador CMS