Over 150 nyetableringer
i kommunikasjonsbransjen hittil i 2025
Se hele oversikten her!
Kommunikasjonsbransjen vokser fortsatt i høyt tempo. Over 150 nye selskaper innen reklame, markedsføring og kommunikasjon er registrert så langt i 2025. Det er en miks av solo-rådgivere, små byråer og ambisiøse satsinger – og tempoet ser ikke ut til å avta.
KOM24 har snakket med noen av de som nylig har startet opp, om hvorfor de tok steget – og hvordan det har gått så langt.
Se full oversikt over alle nyetableringer i bransjen nederst i saken.
Slutter i lederjobb – starter eget selskap
I Oslo har Lene Ljødal etablert det nyoppstartede selskapet LL Storylab, etter å ha gått ut av rollen som markedsdirektør i På(fyll).
– Nå som På(fyll) integreres i Orkla, ble det naturlig for meg å stoppe opp og kjenne etter om dette er noe jeg vil være med på videre. Jeg har valgt å hoppe av og starte for meg selv – noe jeg har tenkt på lenge, men som til nå har vært litt for skremmende, sier hun.
Ljødal har 13 års erfaring fra bransjen, med tidligere roller i Finn.no, Elvia og Intrum. I 2021 ble hun markedssjef i Snapchat, men måtte gå etter en nedbemanningsrunde året etter. Deretter gikk hun til oppstartsselskapet På(fyll), hvor hun var med på å bygge merkevaren fra bunnen av.
Hun er fortsatt ansatt i På(fyll) ut mai, men har allerede startet arbeidet i LL Storylab.
– Jeg vil jobbe med prosjekter jeg tror på, særlig innen bærekraft, god historiefortelling og kommunikasjon som faktisk treffer. Jeg vet ikke helt hvor veien går – kanskje skaper jeg min egen drømmejobb, kanskje dukker den opp.
Selskapet er foreløpig en solovirksomhet, og Ljødal har ingen ambisjoner om å bygge et større byrå med det første.
– Det handler også om å tydeliggjøre hvem jeg er og hva jeg står for. Dette er også personlig merkevarebygging, sier hun.
Hun peker på at det krevende arbeidsmarkedet også har vært en utløsende faktor.
– Det er jo ikke til å stikke under en stol at det er utrolig mange flinke folk som er på jakt etter jobb akkurat nå. Jeg er ikke typen som bare sitter og søker på stillinger – jeg vil utvikle meg og lære.
Kommunikasjonsrådgiver går solo
Nina Emilie Pay har etablert Pay Kommunikasjon i Vollen i Asker. Hun har over 15 års erfaring som kommunikasjonsrådgiver for blant andre Skatteetaten, NCC og Bane NOR.
– Jeg har jobbet som senior kommunikasjonsrådgiver i mange år i store selskaper, men ønsket å starte for meg selv. Jeg ser et tydelig marked, spesielt innen bygg- og anleggsbransjen, hvor min erfaring og bransjeforståelse er etterspurt, sier hun til KOM24.
Pay Kommunikasjon bistår små og mellomstore bedrifter med blant annet tekstproduksjon, kommunikasjonsstrategi og rådgivning.
– Oppstarten har gått veldig bra. Jeg jobber tett med kundene og tilbyr personlig oppfølging – noe man kanskje ikke alltid får i større byråer. Den en-til-en-kontakten er viktig for oss, sier Pay.
Foreløpig driver hun selskapet alene, men samarbeider allerede med flere frilansere – og har klare planer om vekst.
Tre gründere bak nytt Oslo-byrå
Blant de nye markedsføringsbyråene som har startet opp i 2025, er Nora Marketing – et Oslo-basert byrå med brede tjenester og ambisjoner om vekst.
– Oppstarten har egentlig vært veldig bra. Vi har lært en del og selvfølgelig gjort noen små feil her og der, men man lærer så lenge man holder på. Alt i alt en god start, sier Kaja Warren, én av tre gründere bak selskapet.
Sammen med John Khang Nguyen og Lee Berg tilbyr hun tjenester innen SEO, betalt annonsering, nettsideutvikling, foto, video og sosiale medier.
På spørsmål om hva som skiller dem ut i markedet, svarer Warren ærlig:
– Det er et spørsmål vi faktisk satt og diskuterte for litt siden. Jeg skjønner at alle skal ha en type «vi skiller oss ut fordi», men så gjør alle byråer det samme. Det handler vel mest om hvordan man er som person, og hvilke relasjoner man får med kundene, som utgjør mest.
Byrået holder foreløpig til på Montebello i Oslo, men skal flytte til Lysaker i nær fremtid. De har ingen spesifikk kundegruppe – og jobber i dag med alt fra restauranter og butikker til utesteder, entreprenører og sport.
– Planen vår er å vokse. Vi har fått noen ganske store kunder, som absolutt hjelper oss med å vokse mye raskere enn det vi hadde trodd da vi startet.
Her finner du hele oversikten over de mer enn 150 nyetableringene i kommunikasjonsbransjen så langt i 2025: