– Det er et «impact» verden virkelig trenger, og som jeg selvfølgelig ikke kan gjøre annet enn å si et stort ja til å bidra til, sier Lene Ljødal.

Lene mistet jobben i Snapchat - nå er hun klar for Påfyll

Blir markedsdirektør i oppstartsselskap som vil erstatte engangsemballasje.

Publisert Sist oppdatert

– Selvfølgelig var det ikke noe gøy å plutselig stå uten jobb på tampen av mammapermen. Men det ga meg ekstra tid med familien og tid til å finne ut hva som var viktig for meg i min neste jobb: det måtte være noe som var veldig bra for fremtiden, sier Lene Ljødal, i en pressemelding.

I høst var hun blant de 20 prosentene som mistet jobben i Snapchat som følge av nedbemanning. Nå er hun klar med ny jobb i oppstartsselskapet På(fyll).

Grundig innsikt

På(fyll) ønsker å bidra til å ta bærekraftige valg, og er en påfyllingstjeneste for kjente produkter, som gjennom gjenbrukbare beholdere leveres på dører over hele Norge ferdig fylt opp. Tjenesten konsentrerer seg foreløpig om rengjøringsmidler til klær, hjem og kropp.

På(fyll):

  • På(fyll) ble etablert i 2021 og har i dag over 100 husholdninger i pilot. På(fyll) lanseres for det norske markedet senere i 2023.

  • På(fyll) er en sirkulærtjeneste som er skapt i samarbeid mellom Orkla, Æra og Bakken & Bæck.

– Mange er lei av bærekraftsbudskap, og særlig de som spiller på skam og redsel. Her gleder jeg meg til å tenke nytt og lett forståelig i sann På(fyll) stil.

Oppstartsselskapet skal både gjøre potensielle kunder bevisst på bruk og kast atferd, og få dem til å løfte blikket mot en avfallsfri livsstil. For å oppnå dette mener selskapet at tjenesten må være enkelt å bruke og opprettholde i hverdagen, og at det må kommuniseres på en måte som folk liker. Ljødal blir sentral i dette arbeidet.

– På(fyll) har allerede gjort et grundig innsiktsarbeid på kommunikasjon av bærekraftige merkevarer. Min jobb blir å maksimere verdien ut av dette, og ta den verdien helt inn i hjem der engangsemballasje får mindre og mindre plass. For å få til det holder det ikke å påstå at man er et bedre valg. Man må forklare det, og vise det, og med et språk som folk faktisk forstår.

Et stort ja

Ljødal har blant annet jobbet i Finn.no, Elvia, Intrum og sist Snapchat.

– Lenes erfaring og evner til å få folk til å bli forelsket i merkevarer er akkurat den magien vi trenger for å bygge På(fylls) merkevare. Vi er en helt ny tjeneste i en oppblomstrende bransje, og hennes evne til å bryte ned vanskelige temaer på en jordnær måte vil være avgjørende for at vi skal lykkes, sier CEO i selskapet, Rayson Ho.

Målet til På(fyll) er å få folk til å velge påfyll av tradisjonelt plastintensive produkter gjennom deres tjeneste, fremfor alternativet med engangsemballasje.

– Klarer vi å få alle husholdninger i Norge til å kjøpe kún en Påfyll-beholder, har vi erstattet nok engangsemballasje til å overfylle et svømmebasseng av olympisk størrelse. Med det, reduserer vi miljøbelastningen med minst 80 prosent.

– Det er et «impact» verden virkelig trenger, og som jeg selvfølgelig ikke kan gjøre annet enn å si et stort ja til å bidra til, avslutter Ljødal.

Powered by Labrador CMS