Rune Mørch Wergeland (t.v) som, sammen med kollega Håkon Knudsen, tar et deilig morgenbad en tirsdag i desember.

JULEPRATEN

Rune Mørck Wergeland om 2021: – Det blir et større behov for å støtte ledere og virksomheter i å kommunisere holdning og mening

Partner og seniorrådgiveren i WergelandApenes presenterer noen spådommer for kommunikasjonsbransjen i det kommende året.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

Denne gangen er det seniorrådgiver og partner Runce Mørck Wergaland i Wergeland Apenes som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– Da gleder jeg meg til sommeren 2021.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese eller se denne julen?

– Jeg vil oppfordre folk til å lese bok. Det holder fantasien i gang, og lar deg skape egne bilder. Det er så mye bra å finne. Det er mange nye, norske stemmer å følge ved siden av klassikerne. Ellers kan man alltids ha glede av både de islandske, finske og japanske forfatterne.

Hva med en av disse fire:

  • «Kan jeg bli med deg hjem» av Marie Aubert
  • «Arr» av Auður Ava Ólafsdóttir
  • «Merkelig vær i Tokyo» av Hiromi Kawakami
  • «Ensomheten i Lydia Ernemans liv» av Rune Christiansen

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– Vi klarte faktisk å feire 2020 med koronakorrekt fest og fjelltur i Flåm og Aurlandsdalen i september. Privat var det å være i en knøttliten båt da jentene mine fikk 60 makrell på et par timer. De tjente nesten tusen kroner på å selge dem etterpå.

– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?

– I år må det bli kommunikasjonsstjerner som Rune Alstadsæter, Anne Nordskog og Mona Sæverud Higraff i Regjeringsapparatet. Jeg ville forsøkt noe nytt; å bare lytte. Hvilke vurderinger og erfaringer har de gjort seg.

– Hva husker du best fra kommunikasjonsåret 2020?

– Hvor brutalt det er for dem som ikke er «at the table». Jeg har stor sympati med den store delen av bransjen og ikke minst eventbyråene som mistet oppdrag. Vi tilhører mindretallet som fikk mer å gjøre, og er ydmykt takknemlige for det. Faglig tror jeg vi alle har sett spennet fra de som har mestret både ledelse og kommunikasjon til mer lokale varianter hvor kjefting i plenum fortsatt har vist seg lite imponerende.

– Hva tror du vil prege kommunikasjonsbransjen i 2021?

– Jeg tror det blir litt tøffere; etterspørselen etter kompetente og påleste rådgivere vil fortsette. Det er greit å være digital, men å komme online på Teams rekker ikke. Det blir et større behov for å støtte ledere og virksomheter i å kommunisere holdning og mening. Leder- og internkommunikasjon fortsetter å være viktig. De som ikke evner å tar vare på folka – og kommunisere det, kommer til å snuble. Bærekraft og mangfold går fra å være moteord til å kreve at man er pålest. Samtidig vil spesialbyråene slite fordi de ikke blir relevante i andre sammenhenger.

Powered by Labrador CMS