Selskapet endte med 200.000 færre abonnenter i årets første kvartal enn hva det hadde i fjerde kvartal i fjor, melder The Wall Street Journal.
Selskapet endte med 200.000 færre abonnenter i årets første kvartal enn hva det hadde i fjerde kvartal i fjor, melder The Wall Street Journal.

Netflix mistet abonnenter i første kvartal

Strømmegiganten Netflix har mistet abonnenter i årets første kvartal som følge av økt konkurranse. Selskapet regner med å miste enda flere utover våren.

Publisert

En annen årsak til nedgangen er at mange av Netflix' kunder bruker muligheten til å ha et felles abonnement, heter det i selskapets kvartalsrapport, som ble lagt fram tirsdag.

Selskapet endte med 200 000 færre abonnenter i årets første kvartal enn hva det hadde i fjerde kvartal i fjor, melder The Wall Street Journal.

Det er første gang på over ti år av selskapet taper kunder, og nyheten førte tirsdag til at selskapets aksjeverdi raste på børsen i New York. Et kvarter etter at kvartalsrapporten ble lagt fram, hadde aksjekursen rast med 20 prosent.

Netflix hadde 221,6 millioner abonnenter ved slutten av årets første kvartal.

Men noen gjør det de kan for at Netflix skal ha flest mulig abbonnenter.

Avholdsorganisasjonen Juvente kritiseres for at de ga alle nye medlemmer gratis sesongkort til fornøyelsesparken Tusenfryd eller årsabonnement på Netflix.

Mellom 2017 og 2019 ga avholdsorganisasjonen Juvente nye medlemmer sesongkort til Tusenfryd. I 2020 endret de medlemsfordelen og ga nye medlemmer gavekort til strømmetjenester, ifølge Vårt Land.

Juvente er en norsk avholdsorganisasjon, hovedsakelig bestående av ungdom mellom 13 og 26 år.

For å bli medlem i Juvente innbetales en medlemsavgift på 50 kroner. Et sesongkort til Tusenfryd koster til vanlig 600 kroner, og prisene på strømmetjenestene Netflix, Playstation+ eller Crunchyroll som medlemmene kunne velge, var på henholdsvis 1.068 kroner, 580 kroner og 1.000 kroner.

Praksisen ble varslet om til Helsedirektoratet i desember i fjor.

– Vi ønsker ikke å fremstå som om vi kjøper medlemmer. Vi har informert Helsedirektoratet at vi endrer strategi. Og vi legger oss flate, forteller daglig leder Øyvind Sandve i Juvente til avisen.

Det er vanlig at organisasjoner bruker gaver eller vervepremier i medlemsorganisasjoner, men det er usikkert hva som strider med regelverket til Helsedirektoratet, ifølge Vårt Land. Juventes medlemspraksis er problematisk fordi vervepremiene har en såpass høy prismessig verdi, ifølge Helsedirektoratet. De konkluderer med at avholdsorganisasjonens praksis ikke var i tråd med regelverket.

Powered by Labrador CMS