Simen Ringen, kreativ rådgiver for Petter Stordalen.

Han hjelper Petter Stordalen å gå viralt: – Alt er kleint frem til det er kult

Stordalens kreative rådgiver deler oppskriften: Slik får du ledere til å bli influensere.

Publisert

(Gamle Logen, Oslo:) – Har du rett kanal til rett tid, har du gjort halve jobben. Så er det bare å si noe – og tørre å si det, sa Simen Ringen fra scenen under Social Media Days.

Ringen startet karrieren som konsertfotograf, før han jobbet med sosiale medier for blant annet 71° nord – kjendis og Bama. Etter et par år i Try Reklamebyrå, jobber han nå som kreativ rådgiver for Petter Stordalen i Strawberry-konsernet.

Han tok publikum gjennom hvordan man kan bruke synergiene mellom tradisjonell PR og sosiale medier:

– Du kan bruke PR til å bygge troverdighet som du forsterker i sosiale medier, eller bruke sosiale medier til å skape PR. Og du kan gi løft til innhold som ellers ville forsvunnet i feeden, forklarte han.

Stordalen som flyvert

– Et godt eksempel på hvordan vi jobber i praksis, er da Petter Stordalen overrasket et fullbooket Ving-fly på vei til Rhodos, fortalte Ringen.

Det passasjerene ikke visste, var at de underveis ville bli servert champagne og ønsket velkommen av konsernets egen hovedeier – utkledd og innsatt som flyvert-lærling for anledningen. 

Stordalen tok både mikrofonen og serveringsvognen i bruk, og gjennomførte hele turen i rollen.

– Det ga oss en perfekt kombinasjon: Vi fikk sterkt, personlig innhold til egne kanaler – med tydelig Ving-branding og høy underholdningsverdi. Det ble mye engasjement i sosiale medier, og mange avisoverskrifter, sa Ringen.

Når ledere blir influensere

Ifølge Ringen er det ikke lenger nok for selskaper å være synlige – lederne må også bygge egne, personlige merkevarer:

– Vi lever i en verden med et ekstremt innholdspress. Da er det tillit, personlighet og tilstedeværelse som skjærer gjennom. Folk følger folk – ikke selskaper, slo han fast.

Han mener bedriftsledere bør ta større eierskap til eget uttrykk i sosiale medier, og at synlighet også er et viktig verktøy i rekruttering og omdømmebygging:

– Spørsmålet er ikke om du skal være synlig, men hvordan. Det er en enorm oppside i å være synlig – om du gjør det riktig og over tid.

Avslutningsvis oppfordret han salen til å våge å publisere – selv når det føles litt ukomfortabelt:

– Alt er kleint frem til det er kult. Trykk på «publiser». Gjør du det, har du forhåpentligvis en sterkere personlig merkevare om noen måneder.

Powered by Labrador CMS