Ingen konferanse uten en podkast, her fra Nordiske Mediedager.

For første gang siden 2023 er det vekst i podkastlyttingen

Det er nordmenn som hører mest på podkast i Norden. Og det er de voksne som lytter mest.

Publisert Sist oppdatert

(Grieghallen:) Torsdag ble den store podrapporten lagt fram og for første gang siden 2023 er det faktisk vekst i podkastlyttingen i Norge.

I løpet av de seks årene undersøkelsen er gjennomført har det aldri vært en høyere lytterandel på podkast. 

Halvparten av alle nordmenn hørte en pod i løpet av fjoråret og det er de mellom 30 og 39 år som hører klart mest på podkast, hvor omtrent sju av ti hører på pod. 

Deretter kommer aldersgruppen 40–49 år og 20–29 år.

Det er ingen i Norden som hører mer på podkast enn oss nordmenn, men når det kommer til lydbok ligger vi på bunn.

Også når det kommer til hvor ofte vi hører på pod ligger nordmenn på topp. 24 prosent av oss har hørt på en podkast siste døgnet, det er dobbelt så mange som i Finland. Også når vi ser på den siste uken ligger vi på topp, med svenskene hakk i hæl. Her er det også aldersgruppen 30–39 år som er de ivrigste lytterne.

Vi bruker stadig mer av vår lyttetid på podkast, nå er det 17 prosent av tiden vår som går til det lydmediet, mot bare ni prosent i 2023.

Men fortsatt ligger podkast lytting langt bak radio (34 prosent av tiden) og musikk via strømmetjenester (38 prosent av tiden).

Og apropos musikk via strømmetjenester, det er Spotify nordmenn flest bruker når de skal høre på podkast. 

36 prosent foretrekker Spotify når de hører på pod, deretter kommer NRK med 32 prosent. Tallene viser at NRK vokser og Spotify synker.

Podme har 8 prosent andel og Podimo 3 prosent.

I Norden er Spotify klart størst og de andre nasjonale kringkasterne har ikke klart å få et like sterkt grep om lyttingen som NRK. En annen interessant observasjon er at i Norge er det rundt åtte prosent som bruker Apples tjenester for å høre på pod, i Sverige og Danmark er det mer en dobbelt så mange som gjør det samme.

34 prosent av oss betaler for å få tilgang på podkaster.

Når det kommer til reklame i podkast er det er liten forskjell i oppmerksomhet på spot og native og de fleste opplever også at det ikke er noen forskjell på troverdighet mellom native og spot. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS