Dette er influenserbyråets ti tips til redaksjoner som vil bli gode på SoMe
Bygger man egentlig kjennskap hos de unge med satsingene på SoMe?
(Grieghallen:) – For de unge er mediehusene bare en stor grøt, men alle snakker om kampen om de unge. Har dere stilt dere spørsmål om dere gjør nok for å skille dere ut?
Det spørsmålet stilte Cecilie Eriksrud og Vilde Darvik noen hundre norske mediemennesker som hadde funnet veien til deres foredrag på Nordiske Mediedager.
De stilte store spørsmålstegn ved om man egentlig bygger kjennskap til de unge med satsingene sine på sosiale medier.
Elsker norske medier
– Vi tror at det å bygge generisk nyhetsinnhold der man ikke ser forskjell på hverandre bidrar til å bygge TikTok som den beste nyhetskanalen, sier Darvik, som er kreativ leder i Max Social.
Hun sier at norske ungdommer elsker at norske medier er på sosiale medier og at det glir sømløst inn i alt annet innhold.
En ny rapport om bruksmangfold fra Medietilsynet viser at de unge ser viktigheten av redaktørstyrte medier, men finner nyhetene på sosiale medier.
Det kommer fram i Medietilsynets nye rapport om status for bruksmangfoldet.
Så hva i all verden skal da norske mediehus gjøre for å nå de unge? Amedia fortalte denne uken at norske ungdommer skal få gratis tilgang til avisene i noen uker i høst. Men influenserbyrået Max Social har også sine forslag.
Torsdag kom de med ti konkrete tips til hvordan norske mediehus skal klare å bygge seg.
Kanskje ikke overraskende er det en satsing på profiler, influenserbyrået anbefaler.
– Alle redaksjoner snakker om å tilpasse seg. Likevel er ikke profilstrategien på toppen av prioritetslisten. Vi tror det handler om at mange fortsatt har et snev av forakt for hele influenserbransjen, sier Eriksrud.
Men hun sier og at de merket en endring for omtrent et år siden da man så at Dylan Page, og kjent som News Daddy, var den største nyhetsprofilen på TikTok.
Ti tips
De ti tipsene de hadde å dele med norske redaksjoner er som følger:
1: Definer målet med profilsatsingen din – Alle må bli enige om hvordan man gjør dette. Redaksjonelle profiler kan gjøre at man tar aktive valg når man skroller
2: Velg få, men tydelige profiler – Man bør ikke ha ti stykker som kommenterer nyheter på TikTok, maks tre stykker. Og profilene må ha en x-faktor som resonnerer godt med målgruppen. Man må ikke velge den diggeste i redaksjonen, men de som kommer gjennom og har et redaksjonelt hjerte.
3: Sørg for en tydelig visuell og auditiv profil – Sånn at man umiddelbart kjenner igjen kanalen. En logo nede i hjørnet er ikke godt nok. Eriksrud og Darvik sier at utfordringen til norske medier på TikTok ikke er kvaliteten, men at alt ser helt likt ut.
4: Finn deres egen nisje – Man må ikke presentere nyhetene på samme måte. Nisjekanaler treffer ofte bedre og prioriter å bli gjenkjent. Lag gjerne serieformat som knyttes til bestemte personer
5: Sørg for SoMe-kompetanse i hele teamet – Still konkrete kompetansekrav til SoMe-avdelingen
6: Få publikum over på egne flater – SoMe skal ikke være endestasjonen, men inngangen. Bygg profiler, for folk stoler mer på folk man kjenner og da oppleves det ikke som pushy reklame men ekte tips. Unge er og villige til å betale for tjenester og innhold om verdien er høy. Lag mer innhold per sak og lag engasjerende innhold.
7: Skap et community som folk vil være en del av – Skap et sted de unge ikke bare konsumerer nyheter, men kan stille spørsmål, kommer med forslag og få svar. Man må få noen fordeler ved å være deres fans. Hvorfor skal folk følge oss og ikke de andre, det er spørsmål dere må stille dere selv.
8: Hack algoritmen – Du får det publikum du fortjener, men seertid er det parameteren som har mest å si. Hooket er viktig, men det er historiefortellingen som får folk til å bli lenge. Man må ta utgangspunkt i de tre I-ene. Hver gang man poster må man stille seg spørsmålet om man leverer på en av dem: Informasjon, inspirasjon eller innlevelse.
9: Sjekk om det faktisk funker – Det som betyr noe er om dere oppnår det dere satte dere som mål i steg 1. Men hvordan måle det? Bruk kvalitative og kvantitative undersøkelser.
10: Tenk langsiktig, men start nå! – Profilbygging er ikke en kampanje, det er merkevarebygging over lang tid. Et fornuftig mål for en profilstrategi er at man nå de mellom 13–19 i feeden med relevante nyheter, at man er top of mind for dem mellom 202–25 år, så de velger dere og når de er unge voksne er dere en naturlig del av hverdagen.
Spørsmålet er ikke om man får flere følgere enn konkurrenten, men om det er din nettavis man velger om fem år.
– Å bygge profiler handler ikke om å gjøre journalister til kjendiser, men å være til stede med en konsekvent stil som blir husket og formidlet av ekte mennesker. Det er de som bygger en relasjon mellom i dag og framtiden.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no