Forrige uke slapp Posten reklamefilmen «Make Christmas great again» utviklet i samarbeid med POL.

Travel førjulstid for Posten: – Opptatt av at kunden enkelt skal finne riktig informasjon

Årets julefilm fra Posten og POL fremmer Postens fokus på innovasjon og nytenkning.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Desember er tid for julegavehandel, og det vil si travle dager for Posten Norge.

KOM24 har snakket med markedssjef Monica Solberg i Posten som bekrefter at julen er høysesong for Posten - og at trykket i år er høyere enn normalt.

Innovasjon på agendaen

Forrige uke slapp Posten reklamefilmen «Make Christmas great again», utviklet i samarbeid med POL.

– Det er mange som kjemper om oppmerksomheten i desember. For å bryte gjennom støyen velger vi å bruke vi kreativitet for å skape engasjement og oppnå synlighet utover betalt reklame. Da må vi snakke om noe folk bryr seg om og som de ønsker å engasjere seg i. Det å snakke om innovasjon kan gjøres på utallige måter, sier markedssjefen og legger til:

– Jeg er imponert over det kreative miljøet i POL, som evner å formidle et budskap om innovasjon med en så kreativ innpakning.Det holder ikke å bare snakke om innovasjon, for at det skal oppleves troverdig må selve kommunikasjonen også være innovativ.

De to siste årene har Posten ligget oppe på pallen over Norges mest innovative virksomheter. Posten har vært gjennom en enorm omstillingsprosess, og Solberg forteller at det har skjedd mer de siste to til fem årene enn de siste 20 til sammen.

– Vi tror utviklingen vil fortsette slik, og derfor er innovasjon høyt oppe på agendaen. Det er viktig at vi opprettholder høy tillit og at vi klarer å vise at vi evner å fornye oss, sier hun.

I årets hovedfilm ser vi julenissen fortvile over Posten som har tatt over pakkeleveringen - også med en tydelig referanse til en annen verdenskjent herremann.

Denne reklamefilmen er blant annet også omtalt av Kampanje og Kreativt Forum.

– Fleksibel førjulstid

For Posten er julen høysesong, da det er den tiden på året der alle er opptatt av pakker og post - enten kan skal sende eller motta. Og med en økende grad av handel på nett, blir Posten desto viktigere.

– Gjennom å informere om alle de mulighetene som finnes, enten man vil ha pakkene levert til et fast sted, hjem på døren eller i en pakkeboks, skal vi sørge for at førjulstiden blir så enkel og fleksibel som mulig, sier Solberg.

Hovedfilmen er klippet til kortere snutter til sosiale medier, som også skal minne befolkningen på hvilke tjenester Posten leverer.

– Det er viktig å nå ut med god informasjon, slik at kundene våre enkelt finner frem til den informasjonen de trenger. Vi oppfordrer også til å ta bruk appen vår og chatbot for å avlaste budene og kundeservice, sier hun.

– Riktig informasjon

I år er Posten forberedt på et høyere trykk enn normalt, og det har de allerede rigget seg for ved å blant annet ansette flere bud.

– Vi har allerede volumer som vi aldri har sett maken til tidligere, sier hun.

Med et stort volum - og ansatte på hjemmekontor - er det travelt for også markedsavdelingen.

– Vi sitter hver for oss på hjemmekontor. Det stiller store krav til samarbeid, men jeg synes det fungerer overraskende bra med videomøter på Teams. Selv om det er annerledes, opplever vi ingen redusert effektivitet, sier hun.

Markedsavdelingen jobber naturligvis tett med presseavdelingen, og markedssjefen forteller at de stadig er i dialog rundt utvikling av eget innhold og hva som er relevant for kunden.

– I tillegg er vi veldig opptatt av at kundene enkelt skal finne den riktig informasjonen når de søker etter den. Vi jobber kontinuerlig med å oppdatere innholdet vårt, sier hun.

Bilde fra 2019 da det ble kjent at POL skulle samarbeide med Posten fremover. (f.v) Rikke S. Jacobsen, Sara M. Hødnebø, Kjetil Botten Skogly, markedssjef Monica Solberg i Posten, Marius Eriksen og Kristin Scheele.
Powered by Labrador CMS