Vipps troner på toppen – Tesla stuper
i ny nordisk omdømmemåling
Vipps er fortsatt Norges mest anerkjente selskap, mens Tesla faller kraftig i omdømme i hele Norden, viser en ny måling.
Reputation&Trust-undersøkelsen for 2025 viser at betalingstjenesten Vipps nok en gang har høyest omdømme i Norge, med en score på 4,12.
Det gir selskapet tredjeplass i Norden totalt, etter danske Lego og Novo Nordisk.
– Det er en sjelden prestasjon å krysse en omdømmescore på 4,00. Bare ni organisasjoner i hele Norden nådde denne terskelen i årets undersøkelse. En så høy omdømmepoengsum indikerer at alle aspekter ved selskapets omdømme er på et godt eller utmerket nivå.
Det sier Fredric Hammarström, seniorrådgiver i Reputation and Trust Analytics, i en pressemelding.
På de neste plassene i Norge følger Vinmonopolet (4,10), IKEA, Tine og Flytoget.
Tesla faller mest
Tesla står for det største fallet i årets undersøkelse. I Norge har selskapet falt fra en score på 3,01 i 2024 til 2,59 i år – et markant dropp på 0,42 poeng.
– Tesla ble en gang hyllet som en nasjonal favoritt og den viktigste drivkraften bak elbilrevolusjonen i Norge. Nedgangen i omdømmet er slående, sier Hammarström.
Nedgangen sammenfaller med den økende offentlige kritikken av Teslas pågående konflikt med fagforeninger i nabolandet Sverige, samt bekymringer rundt mangel på åpenhet i styring og offentlige uttalelser fra grunnleggeren Elon Musk.
– Dette viser tydelig at ingen merkevarer utelukkende lever av markedsføring, men at omdømme påvirkes av organisasjonsstruktur, ledelse og eierskap, sier Riku Ruokolahti, utviklingsdirektør i Reputation and Trust Analytics.
Shein og Temu nederst
Undersøkelsen peker også på at ultra fast fashion-aktørene Shein og Temu havner helt nederst på omdømmelisten i alle de nordiske landene.
I Norge og Finland er Shein rangert som det selskapet med dårligst omdømme, mens det i Sverige og Danmark er Temu som ligger nederst. Begge får en score under 2,50, som regnes som svært lav.
Funnene kommer etter en rekke medieavsløringer om produktopprinnelser, arbeidsforhold og forbrukersikkerhet; faktorer som har hatt stor innvirkning på offentlighetens oppfatning.
– Når omdømmet svekkes så kraftig, utvikler det seg fra et PR-problem til et politisk spørsmål. Vi har sett dette tidligere med sektorer som har mistet sin samfunnsmessige legitimitet, som f.eks. utlånere av kortsiktige SMS-lån med høy rente. Politisk handling har en tendens til å oppstå når ingen står opp for å forsvare bransjen, sier Hammarström.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no