Trym Eidem Gundersen blir ny Norden-sjef i Sjømatrådet

Ny Norden-sjef i Sjømatrådet - skal styrke PR-arbeidet

Tror styrket markedsinnsats innen PR i Norge vil gi et godt grunnlag for å ta ut PR-potensialet i Sverige.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med tidligere Italia-utsending Trym Eidem Gundersen i spissen skal Norges sjømatråd få flere til å spise mer sjømat i Norge og Sverige, opplyses det om i en pressemelding.

- Jeg er stolt, ydmyk og føler meg privilegert over å få denne muligheten til å fremme deilig norsk sjømat i Norden. I tett samarbeid med sjømatnæringen og gode kollegaer i Sjømatrådet lover jeg å gi alt for at bærekraftig fisk og skalldyr fra Norge skal komme hyppigere på middagsbordet, sier Gundersen i meldingen.

Norden-teamet skal ledes av Gundersen, som de siste fem årene har vært Sjømatrådets utsending til Italia. Han har tidligere vært toppsjef i Salmon Brands AS (SALMA), hvor han også jobbet mye med det svenske markedet. Gundersen har i tillegg vært eksportansvarlig i TINE og analytiker hos ACNielsen.

Styrker detaljhandelen og PR-arbeidet

- Nærmarkedene er viktig for norsk sjømat, og det har vært et sterkt ønske fra sjømatnæringen om å øke innsatsen i Norge. Det er mange likhetstrekk mellom de nordiske markedene, og det gir oss muligheten til å bruke kompetanse på en effektiv måte på tvers av landegrensene, sier Renate Larsen, administrerende direktør i Norges sjømatråd.

Norsk sjømat har en stor markedsandel i Norge og Sverige, som er de største markedene i Norden, og mye av arbeidet kommer til å handle om å bidra til økt konsum og kommunisere at sjømat er bærekraftig, helsebringende, enkelt og et godt alternativ til kjøtt og vegetartrenden.

Larsen tror styrket markedsinnsats innen PR i Norge vil gi et godt grunnlag for å ta ut PR-potensialet i Sverige.

Ny modell

Sjømatrådet har allerede noe aktivitet i Finland, og skal i tillegg vurdere markedsaktiviteter i Danmark, som er et viktig bearbeidingsmarked for norsk sjømat.

I følge pressemeldingen er Børge Grønbech, som er ansvarlig for det operative markedsarbeidet, godt fornøyd med den nye løsningen.

Da nåværende utsending Sigmund Bjørgo takket ja til ny jobb i TINE som direktør for ny internasjonal vekst, startet Grønbech og resten av ledelsen prosessen med å vurdere organiseringen av arbeidet i nærmarkedene, i tett dialog med markedsgruppene og styret.

- Vi vurderer alltid videre organisering og tilstedeværelse i markedene når det er klart at en utsending forlater stillingen sin, og da ser vi på om vi bør ta grep eller gjøre justeringer for å sikre at vi får mest mulig ut av hver investert krone i markedsarbeidet, sier Grønbech, direktør for globale operasjoner og legger til:

- Her landet vi på en ny modell, og jeg gleder meg til å ta fatt på arbeidet sammen med Gundersen og fagavdelingene ved hovedkontoret i Tromsø, som skal bidra inn med sin ekspertise innen markedsføring, markedsinnsikt og PR.

Powered by Labrador CMS