Uno-X ringes ned: – Nå er det så mye trøkk
Vidar Riseth og Reitan Retail må av og til si nei til aktører som ønsker å samarbeide med sykkellaget Uno-X Mobility.
– Det er en grunn til at jeg sitter på kontoret og jobber nå, og at jeg skal tilbake hit til klokken seks igjen i morgen tidlig, sier sponsordirektør i Reitan Retail, Vidar Riseth.
Han ringer tilbake til KOM24 en sein kveld, etter at vi har prøvd å nå han en stund. Sykkellaget Uno-X Mobility, som eies av Reitan Retail, ble forrige uke kåret til Norges største sponsorobjekt på Sponsor Insight-konferansen.
De er altså mer ettertraktet enn merkevarer som Norges Fotballforbund, Skiforbundet, Stavanger Oilers og en rekke norske fotballklubber, for å nevne noen.
– Vi var øverst på lista i fjor også, men nå er det så mye trøkk. Vi er rett og slett hete på sponsormarkedet, sier Riseth.
Tok sjansen
At et norsk sykkellag skal trone øverst på den listen, er ingen selvfølge. Riseth tror gode sportslige resultater og langsiktig arbeid er hovedårsakene.
Uno-X Mobility fikk sin første etappeseier i Tour de France tidligere i år, da Jonas Abrahamsen vant den ellevte etappen.
I 2026 deltar de i det prestisjetunge sykkelrittet for fjerde år på rad.
– Vi deltar i til sammen 300 ritt i løpet av året. Bare i løpet av de tre ukene der Tour de France pågår, passerer tallene en milliard kroner i synlighetsverdi for partnerne, sier Riseth.
– Er dere overrasket over at dere er så populære?
– Nei, vi er ikke overrasket. Men det er klart at Vegar Kulset og Uno-X tok et utradisjonelt valg da de bestemte seg for å starte et sykkellag. Alternativet hadde vært å kjøpe eksponering og bygge merkevare på den mer tradisjonelle måten.
– Det er jo sånn at hvis det går dårlig får man ingenting igjen, mens hvis det går bra blir det stor suksess, legger sponsordirektøren til.
Må si nei
Men slettes ikke alle som tar kontakt er aktuelle. Popularitet gir hodebry, og av og til må Riseth og sykkel-legenden Thor Hushovd, som også er involvert i prosjektet, si nei.
– Det er mange vi også takker nei til. Det er for eksempel viktig for oss at de vi samarbeider med har de samme verdiene som oss, sier Riseth.
– Hva slags verdier snakker du om da?
– Vi er stolte av at vi har både dame- og herrelag, og at vi satser på begge sider. I tillegg skal vi alltid tenke på miljøet.
På spørsmål om hvem de samarbeider med i dag, nevner han i fleng.
– Det er ganske mange. Sykkelprodusenten Ridley har vi en stor avtale med, Bama er veldig fornøyde om dagen, Ugland og Shimano, for å nevne noen. Vi har både samarbeid internasjonalt og hjemme i Norge.
– Kan du si noe om hvor mye dere får inn i sponsorinntekter?
– Nei, vi går aldri ut med tall.
– Er det konkurransemessige årsaker til at dere ikke gjør det?
– Det har vært fast policy hele tiden. Så er det jo alltid artig at mediene kan gjette litt. Det koster jo også å drive sykkellag, men vi ønsker å ha fokus på sporten og ikke på kostnader og inntekter.
– Hva skal dere gjøre for å holde på plassen som Norges største sponsorobjekt?
– Det viktigste er å fortsette å gjøre det bra sportslig. Rytterne vi har i dag blir med videre, og der gjør Thor Hushovd en fantastisk jobb med å forlenge avtalene.
– Så må vi også fortsette å ha store ambisjoner sammen med våre eiere, der Ole Robert Reitan er i spissen. Alle skjønner at dette koster, men på sikt skal det gi avkastning for investeringene, sier Riseth.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no