Lars Brockstedt Svendsen på Ullevaal Stadion.

Dette er Norges største sponsorobjekt

Listen ble presentert under Sponsor Insight-konferansen torsdag.

Publisert Sist oppdatert

(Ullevaal Stadion, Oslo): Lars Brockstedt Svendsen, partner i Sponsor Insight, presenterte den nye rapporten deres på deres egen konferanse.

Norges største sponsor­objekter:

  1. Uno-X Mobility (Sykling)
  2. Norges Fotballforbund (Fotball)
  3. Norges Skiforbund – Alpint
  4. Norges Håndballforbund (Håndball)
  5. Norges Skiforbund – Langrenn
  6. Norges Idrettsforbund (Idrett)
  7. Rosenborg BK (Fotball)
  8. SK Brann (Fotball)
  9. Norsk Toppfotball (Fotball) 
  10. Norges Skiskytterforbund (Skiskyting)
  11. Viking (Fotball)
  12. Momentum (Festivaler)
  13. Stavanger Oilers (Ishockey)
  14. Lillestrøm SK (Fotball)
  15. Bodø/Glimt (Fotball)
  16. Vålerenga Fotball Elite (Fotball)
  17. Norges Friidrettsforbund (Friidrett)
  18. Strømsgodset (Fotball)
  19. Odds BK (Fotball)
  20. Sarpsborg 08 (Fotball)

Rapporten inneholder blant annet en liste over Norges største sponsorobjekter. Den viste at sykkellaget Uno-X Mobility troner øverst. Norges Fotballforbund er nummer to, mens Norges Skiforbund Alpint er på tredjeplass.

Sponsor Insight omtaler sitt eget arbeid som «Den mest omfattende rapporten om det norske sponsor- og eventmarkedet». Både sponsorer og sponsorobjekter har deltatt svart i undersøkelsen.

Det totale sponsormarkedet i 2024 var på 6,4 milliarder kroner, som var en økning på 5,5 prosent fra 2023. Svendsen viste fram en graf som viser en økende utvikling i verdien siden pandemien kom i 2020.

Fotball alene står for 30 prosent av markedet.

– De vi har pratet med forventer en økning på 6,4 prosent i 2025, sa Svendsen foran de frammøtte.

Sponsing står for 19,2 prosent av det totale mediemarkedet, ifølge rapporten.

Svendsen kom også med et funn som kan skape bekymring.

– Når vi spør sponsorene om de mener at objektene klarer å underbygge prisnivået de legger seg på, sier bare åtte prosent ja. De fleste mener altså at objektene ikke klarer å argumentere godt nok for prisen de ønsker seg, sa han.

– En av tre sier samtidig at de mener det settes av for lite ressurser til sponsorarbeid i selskapet der de jobber, sa Svendsen.

Han presenterte også en liste over hvilke idrettsprofiler sponsorene mener virker mest spennende å jobbe med. Der tronet Manchester City-stjernen Erling Braut Haaland øverst.

Landslagskollega og Arsenal-spiller Martin Ødegaard var nummer to, mens golfspiller Viktor Hovland var nummer tre på listen.

Karsten Warholm, Markus Rooth, Johannes Høsflot Klæbo, Casper Ruud og Jakob Ingebrigtsen fulgte deretter på de neste plassene.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS