Statsrådene om svarene fra tek-selskapene: – Fortsatt mye å gå på
Karianne Tung og Kari Nessa Nordtun ba om en oppdatering fra Meta, Snapchat, TikTok og Google. Dette synes de om svarene de fikk.
Det er omtrent fire måneder siden representanter fra Meta, TikTok, Google og Snapchat var i møte med digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung (Ap) og kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).
Møtet handlet om hva de ulike plattformene gjør for å ivareta barn på en god måte. I etterkant har departementene bedt om en oppdatering fra selskapene, og KOM24 har fått innsyn i svarene deres.
– Var tydelige
Tiltakene som kom fram i svarene, var i stor grad ting de også har jobbet med tidligere. Det var med andre ord lite nytt som de satte i gang som en direkte konsekvens av møtet med statsrådene.
Karianne Tung svarer på e-post via rådgiver Heidi Egede-Nissen i digitaliseringsdepartementet:
– I møtet i desember var kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun og jeg svært tydelige i våre forventinger til de store plattformselskapene. Vi forventer at selskapene tar ansvar for at deres tjenester ikke skader barn. Det innebærer blant annet at det settes passende aldersgrenser på tjenestene og at disse aldersgrensene etterleves, skriver hun.
Kari Nessa Nordtun stiller seg også bak det Tung svarer.
– Videre må barn skjermes fra tjenester med farlige algoritmer og innhold. Tjenester som er designet slik at de er avhengighetsskapende, bidrar til å øke kroppspress og mobbing, eller invaderer privatlivet, er svært skadelig for barn. Vi må sikre at slike algoritmer ikke brukes i tjenester som tilbys barn, fortsetter Tung.
– Vi ba tek-selskapene gi konkrete tilbakemeldinger til regjeringen om hvordan de skal trygge barn på nett, og bidra til en reell aldersgrense på sosiale medier.
Ikke fornøyd
VG skrev i desember at Nordtun «gikk til et brutalt og emosjonelt angrep på selskapene, som var bedt om å redegjøre for hvordan de kan bidra til at barn er trygge på nett».
Fra svaret deres nå kommer det fram at de ikke er veldig imponert over oppdateringene de fikk i mars.
– Mitt første inntrykk er at selskapene fortsatt har mye å gå på. Vi har fortsatt eksempler på at barn får tilgang til innhold de slett ikke burde ha og at sosiale medier benyttes av barn som er alt for unge, skriver Tung.
Hun forventer at selskapene skal gjøre mer for å sikre at tjenestene deres ikke skader barn som bruker dem.
– Jeg er tydelig overfor tek-selskapene om at de må ta et større ansvar. Jeg ba derfor selskapene å melde inn hva de har gjort siden desember. Nå har vi fått svar, og jeg skal sette meg godt inn i tilbakemeldingene for å vurdere utviklingen.
Regjeringen har nylig varslet at vi vil innføre EUs forordning for digitale tjenester (DSA). Ett av målene med den nye loven er å beskytte barn bedre på nett.
– Vi vet at nesten halvparten av norske barn mellom ni og elleve år har mobil og halvparten av dem bruker sosiale meder. Sosiale medier tar for mye plass i livet til barna våre. Det er selskapene som har hovedansvar for å finne løsninger som sikrer at barn ikke blir eksponert for innhold som ikke passer for dem, avslutter Tung.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no