Trine Fløtre-Gansmoe jobber som markedsansvarlig i Verktøy AS, en butikk og nettbutikk som har spesialisert seg på treverktøy til tredreiing og treskjæring. I tillegg driver hun et eget selskap, Fløtre, på kveldstid hvor hun designer strikkeoppskrifter og strikketilbehør.

– Jeg er overrasket over antallet nettbutikker som ikke velger Pinterest som markedsføringskanal

Trine Fløtre-Gansmoe er av få markedsførere som bruker Pinterest til å nå ut til kunder.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

For Trine Fløtre-Gansmoe er det overraskende at mange markedsførere innenfor visuelle bransjer ikke velger Pinterest. Plattformen som blir brukt som en digital oppslagstavle lar deg organisere og dele bilder du finner på nett. Dette gjør du ved å feste bilder til en digital tavle.

Via et LinkedIn-innlegg meddelte hun at selv uten aktivitet oppnådde hun likevel 224K månedlige visninger i juni, og over en million de siste 90 dagene. «Organisk alt sammen.».

I følge henne er Pinterest en plattform hvor en fint kan bruke samme materiale fra andre kanaler uten at det krever mye tid. I tillegg er det en plattform hvor en fremdeles kan få høy organisk rekkevidde.

– Vi markedsførere har vel egentlig kapitulert i jaget etter organisk trafikk, eller så har vi bare valgt å putte pengene i annonsene, sier Fløtre-Gansmoe til KOM24

Driver hobbybedrift på kveldstid

Fløtre-Gansmoe jobber som markedsansvarlig i Verktøy AS, en butikk og nettbutikk som har spesialisert seg på treverktøy til tredreiing og treskjæring. I tillegg driver hun et eget selskap, Fløtre, på kveldstid hvor hun designer strikkeoppskrifter og strikketilbehør. For å selge egne produkter benytter hun seg av Pinterest.

– Fortrinnet er at Pintrest er en kanal hvor en søker aktivt etter inspirasjon, spesielt innenfor det kreative. Pinterest fungerer som en søkemotor og har høyt søkevolum innenfor kreative bransjer som strikk, interiør, hage/anlegg, trykksaker osv.

En halv million nordmenn har profil på Pinterest, drøyt én av 10. Men nettverket er ikke overraskende størst blant kvinner, og i aldersgruppen 18-29 år har 39 prosent av kvinnene profil her.

– Har du kreative kvinner som målgruppe burde man definitivt bruke plattformen.

Enkel plattform å bruke

Den kreative damen har jobbet med digital markedsføring i snart femten år, og hun har alltid vært nysgjerrig på nye plattformer. Selv er hun en aktiv bruker av TikTok selv om hun snart er førti år.

– Du kan få veldig mye oppmerksomhet for liten innsats om du gjør det riktig. Jeg liker å prøve nye ting, også syns jeg det er viktig at vi er nysgjerrige på nye kanaler og tar de raskt i bruk.

– Av alle kanalene som finnes er Pinterest kanskje er den enkleste å bruke sammenlignet med for eksempel TikTok hvor du må følge trendene og musikktrendene for å henge med i svingene. Eller Instagram som endrer algoritmene sine hver gang noen nyser. Pinterest gjør det de og, men det er en enkel kanal hvor du får mye for lite innsats.

Det morsomme med Pinterest mener hun er at det konvertere. Selv sier de bak Pinterest at 89 prosent av alle de 400 millioner brukerne i verden har handlet direkte fra Pinterest.

Trines råd for å ta i bruk Pinterest:

  • Gjør Research, sett av en time til finne ut hvordan man bruker keywords og husk å bruke keywords også i bildefilen du laster opp.
  • Følg de anbefalte stegene, Pinterest har et veldig fint hjelpesenter.
  • Legg til en piksel om du har mulighet til det.
  • «Claim» og verifiser nettstedet ditt, spesielt hvis du har nettbutikk slik at de som «pinner» butikken blir automatisk sendt til deg.

Gratis oppmerksomhet for liten innsats

I juni har ikke Fløtre-Gansmoe hatt tid til å prioritere strikkekontoen. Samtidig er det sommer og fåtallet velger å strikke i varmen. Til tross for dette så har kontoen hennes hatt en million visninger de siste tre måneden, det inkluderer juni hvor hun ikke har lagt ut noe innhold.

– Det er 200.000 visninger selv om jeg ikke har løftet en lillefinger, det er ganske mye gratis oppmerksomhet. Eksponering er stor med tanke på at jeg ikke gjøre noe, og ikke betaler for det. For meg som driver med strikk så konvertere Pinterest mer enn Facebook.

Sesongen til strikkebedriften er fra august til mars og resten er pausetid. Men på samme måte som andre sosiale medier, fungerer Pinterest og slik at om en ikke er aktiv så daler visningstallene.

– Postene mine har kanskje lengre levetid fordi det er søkemotoroptimalisert. Men de belønner aktiviteten du kommer med, så hvis du legger kanalen død som jeg har gjort, merkes det jo fra 500.000 månedlige visninger til 200.000.

Viktig å prøve og feile

Fløtre-Gansmoe råd til andre er at det ikke er farlig å prøve:

– Som markedsfører bør en jo prøve og feile litt, noe vi ofte må gjøre i starten når vi bruker en ny kanal. Det skader ikke å prøve, men det er klart, selger du interiør til biler må du kanskje jobbe hardere enn om du selger vanlig interiør.

Hun tror ikke Pinterest er en kanal som fungerer for alle. Det er kanskje spesielt de med nettbutikk innen make-up, hudpleie, interiør, kreative bransjer, hage og anlegg som bør vurdere om det er en plattform de skal bruke.

– Spesielt hvis det har et lavt budsjett som mange små nettbutikker i dag har. De er avhengig av å få god ROI på investeringen sin, og på Pinterest kan du gjerne få noe uten at du må bruke noe fysiske penger, kun tiden din, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS