Mads Dokka Blybakken, pressesjef og leder for samfunnskommunikasjon i foodora Norge
Mads Dokka Blybakken, pressesjef og leder for samfunnskommunikasjon i foodora Norge

Foodora leverer boller på døra til netthatere i ny kampanje

– De som bør ta seg en bolle skal få høre det.

Publisert Sist oppdatert

I kjølvannet av masseskytingen i Oslo, har det blitt skrevet en rekke hatkommentarer på nett rettet mot skeives rettigheter.

Nå har foodora kommet med sitt innspill til alle hatkommentarene.

– Vi skal gjøre det på vår måte

– Vi har lett etter en mulighet til å bruke stemmen vår til noe konstruktivt, til å stå opp for verdier som er viktige for oss. Så skal vi gjøre det på vår måte: Med tydelighet, kjærlighet og selvsagt mat levert på døra, sier kommunikasjonssjef i foodora, Mads Dokka Blybakken.

Det var Fuel reklamebyrå som hadde ideen og kom til dem og sa de hadde en rykende fersk-idé som passet perfekt til foodoras «tilbake til hverdagen-kampanje».

Arbeidet resulterte i et klipp der foodora konfronterer netthetsere med boller.

I løpet av få dager samlet de inn noen av de verste kommentarene på nettet skrevet med fullt navn, søkte opp navn, adresse og ikke minst satt frem rykende ferske boller klar for levering.

Alt ble dokumentert

Syklister ble sendt ut og satte boller på døra til nettrollene sammen med hatkommentaren deres og en hilsen: «Vi så kommentaren din og tenkte at du kunne trengt å ta deg en bolle! Med kjærlighet – foodora», og alt ble selvfølgelig dokumentert.

– Vi har fått god spredning og god stemning i våre kanaler, men det er minst like gøy at folk og organisasjoner som Oslo Pride trykket dette til eget bryst og spredd det på eget initiativ. Den type organisk spredning varmer et kommunikasjonshjerte, sier Blybakken

Blybakken sier til KOM24 at de har fått masse hyggelige reaksjoner på kampanjen

– Kun lovord og god stemning, sier han.

Men det har vært helt taust fra nett-trollene etter stuntet.

– Haterne og herskerne har vi hørt fint lite fra, sier Blybakken.

Han sier at de ikke var redde for å få negative tilbakemeldinger før kampanjen startet.

– Nei egentlig ikke. Vi var spente, men man må være i stand til å stå i stormen for det man tror på.

Varsler flere stunts

Tidligere har Blybakken snakket med KOM24 om at de har en rebellkvote i foodora, der de en gang i kvartalet skal gjøre noen sprell som føles litt ubehagelig.

Da KOM24 snakket med han om rebellkvoten sa Blybakken at:

– Du må være deg selv i dag og i morgen, du må ha en tone of voice som er genuin, strategisk gode og evnen til å ha det litt gøy, sier han og peker på at foodora har vært det før med det svært omtalte vasestuntet i 2019.

Og han varsler at foodora skal komme med lignende stunt som bollestuntet igjen.

– Absolutt. De som bør ta seg en bolle skal få høre det.

Powered by Labrador CMS