
Skal hedre nordnorsk arbeid: – Viktig å løfte frem arbeidet i vår landsdel
Styreleder i Kommunikasjonsforeningen Nord-Norge tror kommunikasjonsfolks arbeid i nord har en tendens til å drukne i alt som skjer i resten av landet.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Denne prisen er for folk som jobber med kommunikasjon i Nord-Norge. Prisen kan deles ut til en organisasjon, en institusjon, en bedrift eller en enkeltperson med ståsted i nord, som synliggjør og utøver kommunikasjonsfaget på en god måte.
Det sier Anne-May Johansen, styreleder i Kommunikasjonsforeningens lokallag i Nord-Norge og også redaktør i Nofima.
Det er åttende gang at Kommunikasjonsforeningen i Nord-Norge skal dele ut en nordnorsk kommunikasjonspris.
– Vi hadde et opphold i 2020, du kan jo gjette hvorfor, sier hun sier hun og forteller at årets pris kan deles ut for prosjekter utført både i fjor og i år.
Johansen ble styreleder i februar 2020, og fikk med det pandemien kastet rett i fanget. Hun forteller at styret ikke har fått møtt hverandre fysisk.
– I en landsdel som strekker seg så langt er det ikke bare bare å møtes en torsdags ettermiddag. Sånn sett har de digitale løsningene som har kommet ut av pandemien vært en god ting for oss.
– Rett grep
– Hvorfor er det viktig med en egen pris for det nordnorske kommunikasjonsmiljøet?
– Nord-Norge er en lang landsdel. Våre medlemmer jobber på alt fra Svalbard til Brønnøysund. Vi er ganske få som jobber med kommunikasjon i Nord-Norge og arbeidet som gjøres og enkeltpersoner som gjør den jobben har en tendens til å drukne i alt som skjer i resten av landet og i de sentrale strøk. Vi har mye godt kommunikasjonsarbeid i Nord-Norge, men jeg tror kanskje vi ikke når opp i konkurranse med de som har stor muskler, sier Johansen og legger til:
– All ære til Nakstad, FHI og de som har jobbet med kommunikasjon i pandemien på en utmerket måte, men de har en posisjon som kommunikasjonsfolk i Nord-Norge aldri vi få. Det er derfor viktig å løfte frem arbeidet i vår landsdel. Det er et rett grep.
– Ikke nøl med nominasjon
Årets pris deles ut i Tromsø i slutten av november. Det blir forøvrig på den nordnorske foreningens første fysiske arrangement siden pandemien brøt ut.
– Så er vi stolt over at daglig leder i Kommunikasjonsforeningen, Therese Manus, skal komme og kaste glans over prisen. Det blir kult.
Tidligere vinnere har eksempelvis vært Caroline Meyer som den gang jobbet i kommunikasjonsbyrå. I 2016 var det Finnmarksløpet som vant prisen, i 2017 vant Universitetet i Tromsø, i 2018 vant Sparebanken Nord-Norge og i 2019 vant Arctic Race of Norway.
– Med unntak av Meyer, er det tidligere de store i Nord-Norge som har nådd opp og vunnet pris, men vi er veldig klar på at man må ikke nøle med å nominere folk. Det kan være en person som har stått frem i pandemien eller som gjennom med noen spesielle grep har tatt rampelyset på noe vis, avslutter hun.