Randi Hagen Eriksrud og Ellen Prerovska Andersen jobber med kommunikasjon i Utdanningsetaten.

Dette er spesielt krevende for kommunens kom-folk på 17. mai

Kommunikasjonsfolk i Oslo kommune starter med forberedelsene til 17. mai flere måneder før selve dagen. Én ting sliter de med å få tydelig fram for folket.

Publisert

– Den aller største kommunikasjonsjobben handler om skolene. De skal rigge opp og ned en hel feiring hvert år, og sørge for at elevene får en fin opplevelse i byen. Vi samarbeider mye med skolene for å kommunisere tydelig og godt til ansatte og foreldre.

Det sier Ellen Prerovska Andersen til KOM24. Hun jobber som kommunikasjonsrådgiver i Osloskolen, som har sekretariatet til 17. mai-komiteen i Oslo kommune. 

Det er derfor denne delen av kommunen som har flest oppgaver knyttet til kommunikasjon i forbindelse med nasjonaldagen.

– Men det er også mye å gjøre med tanke på informasjon som må ut til publikum. Vi evaluerer og oppdaterer hjemmesidene våre fortløpende, sånn at alt som står der er relevant. 17. mai betyr veldig mye for mange i Oslo.

Legger ned kranser

Flere hundre tusen mennesker drar ned til Oslo sentrum på 17. mai, opplyser Randi Hagen Eriksrud, som er kommunikasjonsdirektør i Utdanningsetaten.

Kommunen har også ansvar for at det legges ned blomsterkrans ved en rekke gravsteder og monumenter på nasjonaldagen. Dette er det derimot ikke alle som får med seg.

– Vi sliter litt med det. Vi tror det er fordi folk i Oslo har noen ganske faste tradisjoner som det skal mye til for å endre. Det kommer ganske mange mennesker til bekransningene, men det kunne kommet flere, sier Eriksrud.

Det legges blant annet ned krans på Vår Frelser Gravlund og i Stensparken. Det blir også taler fra kjente folk som Sigrid Bonde Tusvik og Shazia Majid. Dette skjer i samarbeid med Kulturmeglerne.

– Svær rigg

I alt kommer rundt 26 000 elever ned til sentrum for å gå i tog. I tillegg til dialog med skolene, har de hatt mye kontakt med både NRK, Sporveien, Ruter, Unibuss og slottet, for å nevne noen.

– Det er en veldig svær rigg og mange hensyn som må tas. I tillegg til de som går i togene, skal også publikum få en god opplevelse, sier Andersen.

Hun har jobbet i tre år med kommunikasjon og 17. mai, mens Eriksrud har fire års erfaring. De har ikke gjort noen store endringer i år, men gjennomfører noen små justeringer for hvert år, forteller de.

– Det er vanskelig å si helt presist hvor mange som jobber med kommunikasjon knyttet til 17. mai, fordi veldig mange har en eller annen form for kommunikasjonsansvar. Rektorene på skolene er eksempler på det. Men vi er to fra kommunikasjonsavdelingen som jobber med det, og vi har forberedt oss siden desember. Egentlig litt før det også, sier Eriksrud.

Nye regler for alkohol

Nylig ble det klart at Oslo bystyre vedtok å tillate servering av alkohol fra kl. 08 på nasjonaldagen. Tidligere har ikke dette vært lov før klokken 12.

Vedtaket har fått mye oppmerksomhet, og også en del kritikk fordi det da vil være mulig å kjøpe alkohol ute samtidig som barnetoget går.

Både Eriksrud og Andersen er opptatt av at 17. mai er barnas dag. 

– Det er en politisk beslutning som ikke har påvirket oss i noen grad. Vi må forholde oss til det, sier Eriksrud.

Oslo er også en mangfoldig by. Fra kommunikasjonssiden gjør de ulike grep for å inkludere flest mulig.

– Vi jobber på flere måter med å nå hele byens befolkning. Skolene våre gjør mye for å nå ut til alle elever og foreldre. Vi vet at klarspråk er viktig for å nå fram til alle, også de et annet morsmål enn norsk. 

– I tillegg har vi en del tiltak for tilretteleggelse som vi er opptatt av at befolkningen kjenner til. Vi har for eksempel et eget område foran Slottet der de av oss med nedsatt funksjonsevne kan se toget sittende, og talene ved Vår frelses gravlund blir tegnspråktolket, sier Eriksrud.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS