Christine Krieg ble kåret til årets fagperson på mandag. Nå er ambisjonen å gjøre internett til et bedre sted.

Christine Krieg ble kåret til årets fagperson: – Jeg vil bare gjøre internett bedre

Har vært på internett siden faren fikk hjemme-PC. Da hun oppdaget at hun kunne jobbe med kommunikasjon på internett ble verden forandret for henne.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(THE HUB, OSLO): – Jeg har brukt hele livet med å kommunisere med folk på internett, så når jeg fant ut at jeg kan jobbe med det, da var det ganske stas.

Det sier Christine Krieg i Krieg kommunikasjon til KOM24.

Sikker på noen andre skulle vinne

Mandag ble hun kåret til årets fagperson under Social Media Days i Oslo. Prisen deles ut til en som tar ansvar og utvikler faget sosiale medier videre. En som for eksempel er en god rådgiver og sparringspartner, internt eller eksternt. Som brenner for faget sosiale medier, og stadig «får ting til å skje», enten gjennom å få synlig kred for det eller ikke. En som utfordrer seg selv og sine kollegaer, og stadig utvikler forståelsen for sosiale medier.

– Jeg var helt sikker på at noen andre skulle vinne, så jeg hadde ikke tenkt så mye på dette. Så jeg ble veldig stresset da jeg måtte opp på en scene foran så mange folk og kanskje helst si noe i mikrofonen, sier den ferske prisvinneren.

Hun sier på spøk at hadde det vært opp til henne, hadde hun gjemt seg.

– Men hva betyr det for deg å få en slik pris?

– Det er jo sykt stas. Bare det å bli nominert var jo helt vanvittig gøy. Men det betyr jo selvfølgelig mye at noen har lagt merke til det arbeidet jeg gjør på internett. Det synes jeg jo er utrolig gøy, sier hun.

Krieg har en ambisjon og det er å lage bransjen bedre.

– Gøy å dele min kunnskap

– Jeg vil at folk flest skal lære mer om de kanalene vi henger i. Jeg synes jo bare det er gøy å dele min kunnskap med andre, så bransjen skal gå fremover, rett og slett. Det er jo ting jeg engasjerer meg i, sier hun.

Hun beskriver seg selv som en person som er veldig opptatt av lover og regler, og mener at internett blir et bedre sted om vi forholder oss til de samme tingene og ikke operer i gråsoner og ikke bryter regler.

– Jeg synes jo det er best om man tenker strategisk langsiktig på det arbeidet man gjør og ikke tar de der dumme snarveiene, sier hun.

– Er det for mange som gjør det?

– Det er for mange som gjør det ja, og det er ikke sikkert at alle gjør det med dårlige hensikter, men jeg tror veldig mange ikke er klar over hvilke regler som gjelder på internett. At internett er litt sånn frisone for folk, man tar seg litt til rette og stjeler litt bilder her og skjønner ikke helt opphavsrett og konkurranseregler og sånne ting, sier hun.

Hun sier at å bruke kilde Google og bildebyline Pintrest er ikke helt det som flyr, men at det er mange som gjør det.

– Jeg tror ikke de har dårlige hensikter, men jeg tror rett og slett ikke de vet bedre. Det å fortelle folk om de tingene, så man sammen driver bransjen fremover er en bra ting. det er jeg opptatt av, forteller den glade prisvinneren.

Kodet sin første hjemmeside i 1999

Den store interessen for internett dukket opp på 1990-tallet da faren hennes fikk hjemme-PC og hun fikk fri tilgang til nettet.

– Jeg kodet min første hjemmeside i 1999, men det er først de siste seks årene jeg har jobbet med dette på fulltid og har kunnet kalle det en jobb. Det er veldig gøy, sier hun.

Ambisjonene hennes er å jobbe enda mer, gjør mer morsomme ting og gjøre internett til et bedre sted dag for dag.

– Digitaliseringen det siste halvannet året har ført til at folk har puttet mer penger i sosiale medier. Det er et fag som blir proffere og proffere. Nå legger folk mer penger i strategi og hvordan de skal gjøre bra ting på internett. Mange har vært nødt til å snu opp ned på virksomheten sin på grunn av korona, man kan ikke gjøre som man alltid har gjort og mange har sett hvor gode muligheter det er i sosiale medier, sier hun.

Selv fortrekker hun å henge på Twitter og TikTok, men hun tror den store trenden fremover kommer til å bli lyd. Både i podkast og i kanaler som ligner mer på Clubhouse.

– Det å være genuin og ekte tror jeg og på. Det å gå vekk fra det polerte og strigla. Det er derfor jeg elsker å henge på TikTok og. Det går fort og det er ikke noen store reklamekampanjer der, sier hun.

Powered by Labrador CMS