Ekspert om norske selskapers mangfoldskommunikasjon: – Elegant balansekunst
– Bildet er mer nyansert enn mediedekningen gir inntrykk av.
Donald Trumps kamp mot alt som er litt annerledes enn hva han liker har ført til at en rekke gigantselskaper har totalt endret på måten de kommuniserer på.
En svært stor andel av dem har i forbindelse med sine årsregnskaper valgt å rense tekstene helt for ord som «mangfold» og «likhet».
Det viser en oversikt utarbeidet av advokatfirmaet Freshfields, ifølge Yahoo Finance, som vår søsteravis MedWatch har skrevet om.
200 har droppet mangfold
Over 200 av selskapene på den amerikanske hovedindeksen, S&P 500, har nemlig i årsregnskapene for 2024 valgt å droppe bruken av ord som «mangfold» og «likhet», og samtidig var det en nedgang på 60 prosent i antallet selskaper som brukte formuleringen «diversity, equity and inclusion» – altså DEI, som på norsk gjerne oversettes til «mangfold, likestilling og inkludering» – et vanlig begrep for inkluderende tiltak.
Blant selskapene som har «renset» årsregnskapene sine, finner vi kjente navn som Alphabet, Meta Platforms, McDonald’s, Amazon, JPMorgan Chase og Target.
I mars ble det også kjent at den amerikanske ambassaden i Danmark hadde sendt et brev til en rekke danske leverandørbedrifter. I brevet krevde ambassaden at selskapene signerte på at de ikke har særregler for å favorisere minoriteter.
Den amerikanske holdningen til mangfold og inkludering har også fått Novo Nordisk til å skrote sine mangfoldsmål i USA.
Men det er ikke det samme bildet i Norge.
Vibeke Lewin har tidligere vært kommunikasjonsdirektør i Microsoft og jobber nå som rådgiver i Zynk.
Hun har fulgt nøye med på hvordan denne tematikken har utviklet seg gjennom vinteren, våren og sommeren etter at Trump tok over makten i USA.
– Det har vært interessant å følge de amerikanske tech-selskapene, som fikk et dilemma i fanget med de politiske føringene fra den politiske ledelsen i hjemmemarkedet. De brukte noe tid på å summe seg etter sjokket, og antakelig gjøre nødvendige avklaringer av handlingsrommet internt, forteller hun.
Lewin sier at Likestillings- og diskrimineringsombud Bjørn Erik Thon, kom selskapene til unnsetning ved å kalle dem inn på teppet.
– Dermed fikk selskapene mulighet til å fortelle lokale myndigheter at de selvsagt fortsatt støtter opp om disse viktige verdiene, men at de må arbeide på en annen måte gitt de rådende rammebetingelsene i hjemmemarkedet. Nysgjerrige sjeler kan lese seg opp på hva selskapene mener ved å sjekke postjournalen til ombudet – da ser man at bildet er mer nyansert enn mediedekningen gir inntrykk av. Flere av selskapene står for verdiene sine, også når de settes under press, og det er godt å se!, sier hun.
Lewin mener dette kommer til uttrykk i en ganske sofistikert kommunikativ balansekunst.
– Se for eksempel på hvordan tech-selskap som Accenture og Microsoft lar ansatte bruke selskapenes kanaler for å fremme Pride-budskapet. Rent teknisk er de kanskje ikke avsender, og de skifter ikke farge på logoen i SoMe. Men det er likevel ikke vanskelig å slutte seg til hva selskapene står for, mener hun.
Lewin peker og på at som global merkevare har man ikke samme mulighet til å endre logoen i den situasjonen som er nå.
– Men legg merke til at Accenture Norge har en påfallende mer fargeglad bakgrunn på sitt profilbilde både på Linkedin og Instagram, og alle avbildede ansatte har regnbuefargede nøkkelbånd – i tillegg til at de rapporterer fra interne arrangement hvor de markeder mangfold og tilhørighet, sier hun.
KOM24 har vært i kontkakt med kommunikasjonssjef i Accenture Norge, Silje Viggen Opsahl, som sier at de ikke kommenterer denne typen henvendelser. Hun viser videre til et innlegg på LinkedIn der Accentures norske sjef, Torbjørn Eik-Nes, skriver at de «ikke lenger vil operere med en global målsetting som vi innførte i 2019 om 50/50 kjønnsbalanse». Men han skriver og at «Inkludering og mangfold er grunnleggende for vår forretningsstrategi.»
Vibeke Lewin i Zynk viser viser og til at Microsoft løfter frem de skeive miljøene fra ulike deler av selskapet på egne kanaler og på medarbeidernes egne profiler er budskapet ikke til å misforstå.
– Dette er en hårfin balansegang mellom å fortelle hva man står for, medarbeidernes ytringsfrihet og tilhørighet og å unngå å provosere «Voldemort». Elegant balansekunst innenfor det handlingsrommet som finnes, spør du meg.
Microsofts norske kommunikasjonsdirektør, Cornelia Bjørke-Hill, skriver i en e-post at likestilling og mangfold ikke er noe kampanjetema, men en del av deres bedriftskultur
Hun understreker at de jobber systematisk og langsiktig med dette året rundt, forankret i både norske lover og deres egne verdier.
Hun sier det handler om å skape et arbeidsmiljø der alle kan være seg selv og bidra fullt ut.
– Som global virksomhet forholder vi oss til demokratisk valgte myndigheter i alle markedene vi opererer i. Samtidig har vi stor frihet til å forme vår lokale kommunikasjon og praksis i tråd med norske samfunnsforhold og forventninger. Det gir oss et handlingsrom vi bruker bevisst og ansvarlig.
Fra et kommunikasjonsfaglig ståsted handler dette om å være tydelig på hva de står for – uten å være polariserende.
– Når vi , eksempelvis, markerer Pride, er det ikke for å ta politisk stilling, men for å vise støtte til mangfold og tilhørighet. Det er en del av vår identitet, ikke en reaksjon på politiske strømninger, skriver hun.
KOM24 har og vært i kontakt med en rekke PR-byrå for å høre deres erfaringer, de fleste sier at de ikke merker noen særlig forskjell på hvordan kundene deres kommuniserer og ingeen sier at det er blitt mindre snakk om å kommunisere rundt mangfold og likestilling.
– Tvert i mot har flere kunder sett behovet for å tydeliggjøre sine standpunkter, forteller Marius Parmann i Storm Communications.
Han drar fram konsernsjef Benedicte Fasmer i Telenor, som i anledningen kvinnedagen var krystallklar på at selskapet ikke vil vike fra sine verdier.
– To andre kundeeksempler er Microsoft Norge, som er partner av Oslo Pride, og KPMG Norge som har vært tydelig i sitt mangfoldsarbeid, sier han.
Han viser og til sin hovedeier Petter Stordalen i Strawberry, som også har brukt sin utestemme og sagt at alle skal føle seg velkomne uansett legning, identitet, tro, funksjon eller etnisitet.
– Og vi er enig med han i at dersom bruk av regnbuesymbolet kan gi dem den tryggheten, så er det vår fordømte plikt å gjøre det. I lokalene til Storm, Smeh og Smør henger derfor regnbueflagget oppe gjennom hele året, og vi fylte nylig opp lageret med ytterligere effekter til alle våre kolleger.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no