Tabubelagt og ukjent blant menn – nå kommer kampanjen «Jeg spør for en venn»
Legemiddelselskapet MSD lanserer en informasjonskampanje som skal øke kunnskapen blant menn om HPV, verdens vanligste seksuelt overførbare infeksjon.
– Sykdomsinformasjon er en eldgammel sjanger, influensere er en splitter ny. Denne kampanjen kombinerer de to på en måte som vi tror ikke er blitt gjort av et legemiddelselskap før, sier Magnus Bettum, rådgiver og regissør i Adler.
Bak kampanjen står legemiddelselskapet MSD, som ønsket å nå unge menn med et budskap de sjelden får høre. Til å utvikle konseptet hentet de inn hjelp fra byrået Adler.
I kampanjefilmen møter vi innholdsskaper og tidligere HPV-pasient Jonas Lihaug Fredriksen og overlege og venerolog Vegard Stubhaug Lavender ved Olafiaklinikken.
HPV er verdens vanligste seksuelt overførbare infeksjon, og kan i enkelte tilfeller føre til kjønnsvorter og kreft. Selv om mange forbinder viruset med livmorhalskreft og kvinner, er det flere menn enn kvinner som får HPV-relatert kreft dersom man ser bort fra livmorhalskreft, ifølge MSD.
– Vi jobber for en fremtid der HPV ikke fører til alvorlig sykdom, og for å oppnå det er det viktig at også menn er godt informert om hva HPV er og hvordan smitte kan forhindres, sier Kristine Hamsun, kommunikasjonssjef i MSD.
I kampanjefilmen får Fredriksen hjelp av en KI til å finne ut hvilke spørsmål unge menn oftest stiller om HPV. Spørsmålene blir deretter vurdert og besvart av overlege Lavender.
– Mange unge menn vet lite om HPV og tror det bare er viktig for kvinner. Det stemmer ikke. Vårt mål er å bidra til økt kunnskap og bevissthet, slik at flere tar opp tematikken med fastlegen sin, beskytter seg, behandles og får et bedre seksualliv, sier Lavender.
Filmen distribueres blant annet på TikTok, Meta, Twitch og YouTube, og kampanjen er en del av MSDs pågående arbeid med å øke kunnskapen om HPV-relaterte sykdommer.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no