Christian Furu så Norge spille mot Italia på TV.

Om reklamene på San Siro: – Husker ikke en eneste en av annonsørene

Flere norske annonsører var synlige på skjermen under Norges storkamp mot Italia. Men er det mulig å måle effekten av denne reklamen?

Publisert

– Det er en helt ærlig sak, og ikke noe jeg finner på for å være sensasjonell. Men jeg har ikke sjans til å nevne en eneste av annonsørene fra kampen på søndag, sier Christian Furu til KOM24.

KOM24 har tidligere skrevet om de norske annonsørene som valgte å reklamere på stadion i Milano da Norge slo Italia i VM-kvalifiseringen.

Kiwi, Flytoget, Gjensidige, Bama, Norsk Tipping og Telenor var noen av dem som fikk vist seg fram foran godt over en million TV-seere.

Effekt?

Christian Furu jobber selv som CMO i Metis Utdanning. Han tror ikke han er den eneste som ikke husker logoene på reklameskiltene.

– Jeg tror det gjelder veldig mange. Samtidig tror jeg mange prøver å rasjonalisere det for seg selv med at det legger seg i underbevisstheten, og man prøver å rettferdiggjøre det på den måten. Ingen kan måle underbevisstheten til folk, sier Furu.

– Men er det da noen vits i å reklamere sånn som dette, etter ditt syn?

– Jeg tror det kan være greit for intern stolthet. Sparebanken Norge er jo også veldig synlige på Brann Stadion, for eksempel. Men jeg tror det er nyttig å tenke på hvordan man kan utvikle dette, og ikke bare ha logoen sin der.

Furu foreslår at «Den flyvende Haalander» kunne kommet opp som reklame for Widerøe når Erling Braut Haaland scorer mål.

– Noe som henger mer sammen med kampen. Tenke litt utenfor boksen. Grunnen til at folk fikk med seg dette på søndag, tror jeg utelukkende handler om at de ble overrasket over å se norsk reklame på stadion i Italia, sier Furu.

Metis Utdanning har også reklamer på idrettsarrangement, for eksempel på basketballkamper og på håndballkamper i Bergensområdet.

– Men da prøver vi å gjøre noe som skiller oss fra de andre reklamene på sidelinjen, sier Furu.

Samtidig understreker han at han synes det er friskt og bra at selskaper kjøper annonseplass, selv om det ikke alltid er like enkelt å måle effekten av det. Det skrev han også i et innlegg på LinkedIn.

– Jeg er tilhenger av det. Vi bruker også mye av budsjettet vårt på ting som ikke er så lett å måle, men som føles riktig å bruke penger på. Jeg synes folk skal ta sånne sjanser.

Langsiktighet

Stian Grøstad er sponsorsjef i Gjensidige, som annonserte på San Siro under kampen. På spørsmål om de måler resultatene av denne konkrete eksponeringen, svarer han følgende:

– Eksponering handler i hovedsak om å bygge en assosiasjon mellom merkevare og objekt over tid. I dette tilfellet var det snakk om en ekstraordinær kamp som ga en ekstra mulighet for landslagets sponsorer, som normalt får sin synlighet på Ullevaal Stadion.

Jacob Rolland, markedssjef i Kiwi, svarer at reklamen under landskampen er en del av deres langsiktige arbeid med å støtte norsk fotball, både i topp og bredde.

– Synlighet i slike sammenhenger handler derfor ikke bare om kortsiktige kampanjeresultater, men om å være til stede i et fellesskap som engasjerer store deler av befolkningen, skriver Rolland.

– Når det gjelder måling av effekt, er det som Christian Furu også peker på, utfordrende å isolere en enkelt eksponering i en kanal. For en stor og godt etablert merkevare som Kiwi vurderer vi effekt i et helhetsperspektiv over tid, ikke gjennom en enkelt kamp.

Samtidig opplever de at synligheten deres faktisk ble lagt merke til. 

– Både internt, fra venner og bekjente og kunder har flere kommentert at Kiwi var tydelig til stede før, under og etter kampen mot Italia. Stadionreklame vil aldri være den kanalen som treffer alle eller som gir tydelige salgsutslag der og da. Det er heller ikke hensikten.

Han lister opp tre ting som gjør slik reklame viktig for dem. Å være top-of-mind hos forbrukerne, bygge langsiktig tillit og forankring og styrke merkevaren i et marked med tøff konkurranse.

– At ikke alle legger merke til alt, er helt forventet. Det er heller ikke målet, skriver Rolland.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS