Trine Eilertsen er sjefredaktør i Aftenposten, som denne uken avpubliserte tre samlivsspalter etter avsløringen av Aschehougs markedsføringsstunt.

Aftenposten avpubliserer:

– Et fordekt markedsstunt kan vi ikke stå inne for

– Dialogen med forlaget har vært merkelig, ettersom de i fullt alvor trodde at Aftenposten ville være nærmest begeistret over å få dekke et markedsføringsstunt fundert på å føre Aftenpostens lesere bak lyset, sier Eilertsen.

Publisert

– Aschehoug har lurt Frode Thuen og ført Aftenpostens lesere bak lyset, skriver Aftenpostens sjefredaktør Trine Eilertsen i en kommentar publisert tirsdag kveld.

I den populære A-magasinet-spalten «Leve sammen» svarer Frode Thuen på spørsmål om samliv og relasjoner. 

Ifølge Aftenposten ble tre innlegg i sommer skrevet av ansatte i Aschehoug, som en del av en PR-strategi for å promotere en bok. Spørsmålene ble sendt inn anonymt, og Thuen, som ikke har innsyn i innsendernes identitet, svarte i god tro.

– Et lavpunkt

I en e-post til KOM24 og Medier24 utdyper sjefredaktør Trine Eilertsen at Aftenposten ble kjent med stuntet etter at Aschehoug forsøkte å selge inn en sak til avisens kulturavdeling.

– Bakgrunnen for stuntet var denne «utforsking av skjæringspunkt» knyttet til bokutgivelsen. Så mye mer vet ikke vi. Aschehoug ville ikke være mer åpne siden vi ikke ble med på deres opplegg. 

Hun beskriver dialogen med forlaget som «merkelig», og legger til:

– De trodde i fullt alvor at Aftenposten ville være nærmest begeistret over å få dekke et markedsføringsstunt fundert på å føre Aftenpostens lesere bak lyset.

Eilertsen understreker at samlivsspalten til Frode Thuen skiller seg fra vanlige leserbrev, og at den er bygget på et behandlingsforhold mellom psykolog og innsender.

– Det er stor forskjell på at enkeltpersoner overdriver en historie eller skriver på vegne av andre, og at et stort og anerkjent forlag som Aschehoug går systematisk til verks for å føre Aftenpostens lesere bak lyset som ledd i egen markedsføring. Det må jeg si er et lavpunkt, skriver hun.

Hun sier videre at Aftenposten ble klar over dette for få dager siden og raskt besluttet å avpublisere tekstene.

– Vår lojalitet ligger hos leserne. Spalter som viser seg å være et fordekt markedsstunt kan vi ikke stå inne for.

Ifølge sjefredaktøren skjer avpublisering «svært sjelden» og er «virkelig siste utvei».

– Et eksperiment

KOM24 har forelagt kritikken for Aschehoug og stilt en rekke spørsmål til forlagssjef Nora Campbell – blant annet om hvem som har planlagt og gjennomført stuntet, om Helga Flatland har vært involvert, og hvorvidt det var en del av PR-strategien å bli avslørt.

Disse spørsmålene er foreløpig ikke besvart, men i Eilertsens kommentar i Aftenposten, svarer hun følgende:

«Vi forstår at Aftenposten er opptatt av leserne sine, men vår hensikt var først og fremst å utforske skjæringspunktet mellom virkelighet og fiksjon – ikke å teste Aftenpostens sikkerhetsrutiner. Som redaktøren selv skriver: Samlivsspaltene tilhører en annen sjanger enn journalistikken, og har andre redaksjonelle rutiner. Vårt eksperiment springer ut fra Helga Flatlands evne til å skildre mellommenneskelige konflikter på en måte som gjør det interessant å undersøke hvordan forfatterens og terapeutens blikk møtes. Vi ønsket å utfordre rommet for samtalen om litteraturen opp mot levd liv, en diskurs særlig Aftenposten har vært med på å fremme. At tekstene ble oppfattet som ekte, sier kanskje mest om Flatlands troverdighet som forfatter – og litt om hvor virkelighetsnær god litteratur kan være».

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS