Slik vil Comte Bureau at KI-reklame skal merkes
Debatten om merking av KI-generert reklame pågår fremdeles. Comte Bureau har laget et merke som de mener bør bli tatt i bruk.
– Vi har våre personlige meninger om saken. Men da vi lagde dette merket, var det viktig for oss at det ikke skulle ha noen stor betydning, sier Bjørn Ravlo-Leira til KOM24.
Han jobber i designbyrået Comte Bureau, som har laget et eget forslag til hvordan KI-generert reklame kan merkes.
Utviklingen innen kunstig intelligens går i et lynraskt tempo, men det er ingen lover eller regler som sier at reklame der det er brukt KI må merkes.
Vil ha ny lov
Ravlo-Leira står bak prosjektet sammen med kollegene Herman Billett og Magnus Hestad.
De har full forståelse for at det er ulike synspunkter i saken, og håper merket deres kan være et bidrag i debatten.
– Disse diskusjonene er langt fra ferdig. Vi bruker selv KI til bildegenerering og tekstproduksjon hver eneste dag, og det ville vært hyklersk av oss å si at dette er noe som folk bør slutte med.
– Men på samme måte som at retusjerte bilder skal merkes, mener vi at dette er rett og rimelig. Det handler om åpenhet, og ingrediensene står jo på maten man kjøper i butikken også, sier Ravlo-Leira.
Loven som sier at retusjert reklame skal merkes trådte i kraft i 2022.
– Det er på det nivået man må diskutere denne saken også. Regulering kan bli sluttresultatet, men før det er det viktig at vi har en ordentlig og god debatt, sier Herman Billett.
Usikker på størrelsen
Et spørsmål som melder seg er hvor stort KI-merket skal være. Skal det være synlig ved første øyekast, eller går det fint hvis det plasseres et lite merke i hjørnet av for eksempel en video eller en plakat?
– Dette har vi diskutert en del. Og det har vært en prosess å komme fram til både størrelse og form. Retusjert-merket er jo gigantisk, og det er det grunner til. I noen tilfeller vil det kanskje holde at man opplyser om KI-bruk, mens i reklamer som kan føre til kroppspress kan det være naturlig med tydeligere merking, sier Billett.
De har også tenkt mye på hvor grensen skal gå. Noe reklame vil for eksempel inneholde elementer av KI, selv om mesteparten er helt ekte.
– Det er helt klart forskjell på å bruke ChatGPT til å generere litt tekst og det å dunke ut et bilde i Midjourney. Vi har ikke svaret, men vi tror på at merket vi har laget kan bidra til en kollektiv løsning, sier Ravlo-Leira.
Designerne i Comte Bureau har fått flere tilbakemeldinger fra både reklamefolk og andre interesserte. Ifølge dem er folk positivt innstilt.
– Reklamebransjen er en ting, men også mange utviklere mener det er på høy tid, sier Billett.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no