Fra venstre: Alexander Grimstad og Axel Bjørne-Larsen jobber begge mye med sosiale medier.

Disse SoMe-tabbene bør du unngå

Er bedriften din i gang med å utforme en sosiale medier-strategi? Dette er de vanligste fallgruvene, ifølge to eksperter.

Publisert

– Skal du lage noe gøy, må du ha det gøy selv!

Det sier Axel Bjørne-Larsen i byrået Kone & Mann til KOM24.

– Når folk snekrer planer for sosiale medier, blir jeg ofte overrasket hvor lite oppmerksomhet som gis til prosessen med å lage innholdet. Man skriver i en Powerpoint at «merkevaren skal fremstå autentisk og spille på humor», men så glemmer man at nøkkelen til det er å bygge prosesser der alle involverte har det gøy med å dele og by på seg selv. 

Tørt innhold

Bjørne-Larsen mener at dersom man ikke finner glede i å lage innholdet, blir resultatet stivt og lite engasjerende. 

– Det var kanskje lettere å slippe unna med upersonlig reklame i TV-alderen, da folk forventet å se noe «reklamete» i reklamepausen. Men på sosiale medier forventer folk å få se bak sceneteppet. Da må det nesten komme litt fra hjertet, om det skal ha noe verdi. 

Han legger også til at noen kanskje føler at de «må» være på sosiale medier.

– I byråverden ser jeg ofte at man starter med å ramse opp kanalene man må være på, og så blir jobben liksom å fylle de kanalene med noe. Men det er å snu situasjonen på hodet. I virkeligheten bør man starte ett skritt tidligere, og slå fast hva man har lyst til å uttrykke, hva man vil overbevise folk om. Og så i neste steg finne ut hvilke kanaler det er naturlig å dele det på. 

Og dersom man skal putte penger på sosiale kanaler for å bli mer synlig, mener Bjørne-Larsen at man bør «skyte med hagle».

– Det er sjelden jeg bruker jakt-metaforer, men her kommer en: På sosiale medier anbefaler vi å skyte med hagle istedenfor rifle. Ikke prøv å gruble dere frem til den ene, perfekte filmen som skal uttrykke alt dere vil si og treffe blink med ett skudd. Lag heller en prosess der det skapes massevis av ektefølt og morsomt innhold, og så får noe treffe og noe ikke. Det føles litt skumlere, men virker veldig, veldig mye bedre. 

– Noe å jobbe etter

Alexander Grimstad i Smood Social mener en SoMe-strategi bør være en plan for hvordan bedriften eller merkevaren din skal nå sine overordnede mål og skal være et styringsverktøy å jobbe etter, gjerne over noe tid. 

– Da må du alltid begynne med å definere hva det faktiske målet er. Det må være tydelig og målbart. Så det korte svaret er å begynne med målet. Jeg tror samtidig de fleste forventer at en SoMe-strategi skal inneholde mye taktikk – rett og slett fordi vi er vant til å jobbe med SoMe som noe svært hands on som skal gi raske resultater. Taktikk kan måtte endre seg fort, så da må man være bevisst på kombinasjonen av den mer langsiktige strategien og de mer kortsiktige taktikkene, skriver Grimstad i en e-post.

Når du har målet og de lengre linjene, kan du gå inn i prioritering av kanaler, ressursbruk, hva du skal si hvor og hvor ofte du skal publisere mener han. Først da er du over i det mer taktiske, og da må du ha god innsikt å basere deg på. 

– For eksempel: Er det langsiktige målet at SoMe skal drive salg, så må du ha et godt bilde – eller i det minste noen hypoteser – av hva et salg er verdt for deg, hva du kan betale per salg, hvor mange salg du må ha, og hvem du må nå for å få salg. Svarene bør få mye å si for valgene du tar.

Mange blander

Grimstad mener mange blander strategi og taktikk. 

– Før du definerer selve målet er det viktig å ha godt forankret internt om det faktisk er en strategi du skal lage eller en taktisk plan for å nå kortere målsetninger. Eller begge deler. Og at det er vilje til å faktisk ta strategiske beslutninger og gjøre (noen ganger tøffe) endringer for å nå det man ønsker. 

Han tror også at mange går seg bort i enkeltkanaler eller enkelt-taktikker. Man har kanskje lest at det og det selskapet bare bruker den og den kanalen og at varene flyr ut av døra. 

– Og så starter man med kanalvalg og taktikk og bygger strategien rundt det, heller enn å bygge ut i fra de langsiktige målene sine.

– Man er avhengig av god innsikt både for strategi og taktikk, og mange gjør nok en for slapp jobb med evaluering av nå-situasjonen. Du må orke å grave i tallene, og du må tørre å konkludere med at det og det ikke funker. Jeg tror de fleste av oss hadde hatt godt av å være litt mer fryktløse i egenevalueringen. 

Her tror Grimstad på å bygge trygghet internt og mellom byrå og kunde.

– Da er det lettere å ha fokus på å bli bedre, heller enn å peke på hvem som har gjort feil. Som min kollega Sølvi så fint sa det i KOM24 tidligere i sommer: «Det må føles trygt å komme med gode ideer. Trygghet gjør at kreativitet blomstrer.» Det samme gjelder analyse og strategi, sånn jeg ser det.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS