Nå får du varsler om annonser på Facebook: – «Sniker seg inn» i det private
Meta finner stadig nye måter å servere reklame på. Nå dukker det også opp i varsel-seksjonen.
– Meta begynte å teste dette i noen land for litt over et år siden. Nå har det kommet hit, og de gjør nok dette for å finne flere måter å kapitalisere på, skriver Kristian Lohne Thomassen i en e-post til KOM24.
Han er ekspert på sosiale medier og faglig leder i byrået Falk Media. Ifølge Thomassen begrunner Facebook-eier Meta endringen med at det gir større muligheter for målgruppen til de ulike annonsene til å engasjere seg i merkevaren.
– Vel og bra, plasseringen er ganske «in your face» i starten, men annonsørene må tenke smart før de bare kjører sine helt vanlige reklamekampanjer i varsel-plasseringen, skriver han videre.
Ny standard
Tidligere i år introduserte også Snapchat annonser i den private samtaleloggen i appen deres. Dette ble gjenstand for debatt, og sosiale medier-profil Kornelia Minsaas var blant dem som var kritisk til endringen.
Thomassen ser de to tilfellene i sammenheng. Han tror vi vil se mer av dette, også på andre sosiale plattformer.
– Nå som noen har begynt, kan andre følge etter. Jeg vet ikke om jeg vil kalle det en trend, men mer en ny standard som er i ferd med å etablere seg. Annonser «sniker seg inn» i det private.
Eksperten tror varsel-annonsene vil gi en stopp-effekt hos brukerne i staren, men at det etter hvert vil gli over til å skape irritasjon.
– Varslene er jo et sted brukere har fått «være alene» med det som faktisk angår dem. Nå sniker det seg inn irrelevant reklame, også der. Men, på lik linje som masete banner-annonser i nyhetsmedier og forstyrrende meldingsannonser i Messenger eller LinkedIn, kommer vår «banner blindness» fort til å ignorere varse-lannonsene.
– Annonsørene kan få god effekt fra plasseringen, men det er svært viktig å bruke plasseringen riktig mot rett målgruppe for å få effekt, legger han til.
– Treffer ikke
Og nettopp dette er helt avgjørende, mener Thomassen. Selv opplever han ikke at annonsene treffer han i det hele tatt.
– Men det er ikke nødvendigvis plasseringen sin feil. Skylden ligger som regel hos annonsøren. Jeg kan i grunn si det samme om de fleste annonser og plasseringer. Brukt feil, noe de fleste gjør i sin desperasjon etter kortsiktige salg, er det nesten ingen annonseplasseringer som er bra.
– Brukt riktig, derimot, med fokus på historiefortelling og langsiktig kundelojalitet, kan alt være en bra plassering. Varselplasseringen ville jeg som standard brukt i remarketing-sammenheng, mener Thomassen.
Ståle Lindblad, som også har ekspertise på sosiale medier, har enda ikke opplevd å få annonse-varsler på Facebook. Han er likevel kjent med at Meta har introdusert det.
– Dette inngår i samme kategori som endringen på Snapchat. I din personlige feed vil du se det som er vesentlig for deg, og de fleste er nok ikke veldig åpne for å motta reklame der, sier Lindblad.
Han mener Meta gjør dette for å kompensere for at brukerne deler mindre innhold selv.
– Når det kommer mindre innhold i feeden generelt, blir det også mindre plass til annonser. De kan ikke ha for mange annonser per organiske innlegg, og må derfor finne nye måter å spre annonser på.
Brukes til retargeting
Også Lindblad nevner at varsel-annonsene i stor grad brukes til «retargeting», altså at avsenderen forsøker å nå deg på nytt fordi du tidligere har vist interesse for annonsene deres.
– Retargeting generelt er en balansegang. Det kan øke antall klikk og salg, men det kan også irritere. Min intuitive reaksjon er at dette er irriterende, men samtidig er det også slik at det er mer reklame i den vanlige feeden nå enn før. Og det ser det ut til at folk aksepterer.
KOM24 har forsøkt å kontakte Meta for en kommentar til denne saken. Vi spurt hvorfor de velger å gjøre dette, og hva de gjør for at annonsene skal oppleves relevant for hver enkelt mottager. Det har foreløpig ikke kommet noe svar.
På Metas hjemmeside står det at høyt engasjement er en av grunnene til at de anbefaler annonsører å bruke den nye muligheten. I tillegg omtaler de det som mindre påtrengende for brukerne, og skriver at det fungerer som remarketing.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no