Olav T. Sandnes under debatten på Arendalsuka.

TV 2-sjefen om annonse-krisen: – Vi kunne garantert gjort ting bedre

Arendalsuka er i gang. Også i år ble det heftig diskusjon om hvor norske annonsører bør legge igjen pengene sine.

Publisert

(ARENDAL): – Kunne vi gjort ting bedre? Garantert.

Det sa TV 2-sjef Olav T. Sandnes under debatten med navnet «Hva skjer med kvalitet og innovasjon når penger flyttes ut?» i Arendal. Seansen ble arrangert av Mediebyråforeningen.

Norske medier taper stadig annonsekroner til store utenlandske selskaper og sosiale plattformer.

Ifølge ANFO og WPP anslås det nå at norske annonsører sender over 13 milliarder kroner ut av landet hvert år, samtidig som at de redaktørstyrte mediene blør penger og må nedbemanne.

– Stolt av å betale skatt

Sandnes fortsatte med å si at norske medier betaler skatt i Norge, noe han mener bør ha betydning når annonsørene velger kanaler.

– Vi betaler skatt i Norge, det gjør ikke disse utenlandske selskapene, sa han.

Tidligere i debatten hadde Kampanje-redaktør Knut Kristian Hauger påpekt at også de utenlandske aktørene på et tidspunkt har startet «på null» i Norge. Hauger er enig i at mange av dem har større ressurser enn norske medier, men mener likevel at mediene kunne jobbet raskere for å løse annonse-krisen.

Da smalt det fra TV 2-sjefen.

– Knut Kristian snakker om Norge. Dette er et problem i hele verden. 

Han trakk fram USA som eksempel, der flere tradisjonelle redaktørstyrte medier har tapt penger og noen har forsvunnet de siste årene.

– Jeg er enig i at vi bør være selvkritiske, men så lenge de ikke betaler skatt her er ikke utgangspunktet det samme. Det er litt underlig fra Kampanje-redaktøren å si noe sånt.

– Men har norske medier svart på problemene på best mulig måte? Nei, absolutt ikke, la Sandnes til.

Løsningen?

Debattleder Petter Skippervold ga paneldeltakerne 30 sekunder hver til å komme med en løsning på problemet. Da var Sandnes og Marte Ingul, konserndirektør for samfunn- og myndighetskontakt i Amedia, enige:

– Felles formatstandarder for absolutt alle annonseprodukter, sa Ingul.

– Også må vi i mediene være flinkere til å synliggjøre verdien av oss selv, sa Sandnes.

Carat-sjef og styreleder i Mediebyråforeningen, Stian Jansen, svarte at det ikke er en dårlig idé. Han nevnte også en mulighet for at de som mediebyrå kan bli flinkere til å merke produktene de selger.

– Det kan for eksempel være sånn at man kan velge plan A eller plan B, der det står tydelig at hvis du velger plan A støtter du norske redaktørstyrte medier.

– Litt som i matbutikken, med nøkkelmerka produkter, la ordstyrer Skippervold til.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS