Anne Grethe Henriksen
Anne Grethe Henriksen

MENINGER:

Bærekraftsmerker selger, men...

«En studie av netthandel viser at bærekraftsmerking på produkter øker salget. Tillit er én viktig faktor bak salgstallene, og den må forvaltes med ærlighet», skriver Anne Grethe Henriksen, i dette innlegget.

Publisert

En studie, publisert i Harvard Business Review denne sommeren, har undersøkt salgseffekten ved bruk av bærekraftsmerking på Amazons netthandel. Studien sammenligner salg av produkter med og uten etiketten «Climate Pledge Friendly», som Amazon bruker på produkter med ulike typer bærekraftssertifiseringer. 

Undersøkelsen viser at merkede produktene selger 13 til 14 prosent bedre enn umerkede produkter, uavhengig av kategori. Studien tok høyde for flere ting som reklame, prisen på produktene og hvordan de vises på nettsiden. Valg av produkt drives i større grad av at bærekraftsmerkede produkter er synlig og tilgjengelig i kjøpsøyeblikket. Og selv om få undersøker bærekraftsmerkene i detalj før de handler, er forbrukere likevel opptatt av troverdighet.

Må forvaltes med ærlighet

Tillit er en viktig driver for at bærekraftsmerkede produkter selger bedre. Men i dette landskapet må man trå varsomt. Den amerikanske studien, samt grønnvaskingsdirektivet til EU som per nå er lagt på is, kunne lett ført til at produsenter og merkevarer ledes inn i gamle vaner og fristelser med egne merkeordninger og store ord de ikke kan love. Heldigvis vil dette motvirkes av Direktivet om styrket forbrukervern i det grønne skiftet, som allerede vedtatt og på full fart inn i norsk regelverk.

Tillit er en sårbar faktor i bærekraftskommunikasjon, men fortsatt ser vi gjentatte eksempler på at den blir tøyd. Nylig ga Italia fast-fashion aktøren Shein en bot på nær to millioner kroner for grønnvasking. Og her hjemme har Sophie Elise fjernet bærekraftsbeskrivelser knyttet til sitt nye klesmerke, etter sterk kritikk. Det samme gjorde influenserne bak klesmerket Amicas for en tid tilbake. 

Tillit er en kapital som må forvaltes med ærlighet. Det er limet mellom forbrukerne og de som selger varer til dem.

Ta forbrukernes ønske på alvor

Forbrukerne ønsker å ta bedre valg for klima, miljø og helse. Over åtte av ti norske forbrukere sier det, men nesten like mange synes det er vanskelig, ifølge en undersøkelse Opinion har gjort for Svanemerket. Derfor må både markedsførere og produsenter kjenne sin besøkelsestid og bidra til å gi folk bedre hjelp til å velge riktig - ikke mer forvirring.

Heldigvis har vi i Norge en rekke eksempler på bedrifter som satser på ærlighet og langsiktighet, både i produksjon og kommunikasjon. Felles for flere av dem er at de har valgt å svanemerke sine varer og tjenester. Det er ikke tilfeldig - det er strategi. Svanemerket er Nordens offisielle miljømerke, og det miljømerket nordmenn har mest tillit til. 

Salgseffekten på Amazon er nok et bevis på at det kan lønne seg å lage mer miljøvennlige produkter. 

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS