Flere bekymrer seg: Her er deres kommunikasjons-råd
Mange opplever verden blir mer kaotisk, med krig og økonomisk ustabilitet. TRY har samlet åtte råd for de som skal kommunisere i den nye hverdagen.
Rådene kommer fram i en ny rapport fra byrået kalt «Kommunikasjon i urolige tider». Den bygger på tall fra Opinion som blant annet sier at krig og uro i verden nå troner øverst på bekymringslisten til nordmenn.
35 prosent av befolkningen gir uttrykk for at de er urolige på grunn av russisk aggresjon. Samtidig skaper høye og økende priser mye usikkerhet, og 31 prosent oppgir dette som sin aller største bekymring.
Store forandringer
– I årene fram mot pandemien var det mye frykt i forbindelse med klimautviklingen. Så kom pandemien, og deretter Ukraina-krigen. Så er det dette med folks hverdag. Skal du kjøpe en treroms leilighet i Oslo og får gjeld til du er 80 år, ser du raskt at generasjonene over deg har hatt det mye bedre, sa Espen Nakstad.
Den tidligere assisterende direktøren i Helsedirektoratet var til stede på TRYs morgenråd tirsdag 17. juni.
Sammen med Eystein Kvarving i Forsvaret, Marte Ingul i Amedia og Camilla Ryste i TRY, diskuterte de noe av det som kom fram i rapporten. Nakstad fikk spørsmål om hvordan de valgte å kommunisere under pandemien, da han ble et av Norges mest kjente ansikter.
– Vi la vekt på å forstå så mye som mulig av det som skjedde. Vi snakket daglig med ulike kommuner og miljøer, og brukte et stort apparat for å skjønne hva som skjedde hvor. Kort sagt så ville vi forstå krisen. Det var kjempevanskelig, men utrolig viktig, sa Nakstad.
Innsikt og forståelse
Første råd i TRY-rapporten handler om at man må stå støtt når man opplever at verdiene sine er under press. De bruker USA som eksempel, fordi flere norske selskaper har amerikanske eiere eller kunder.
Etter at Donald Trump ble president igjen, har det blant annet vært mye snakk om press fra USA når det gjelder interne programmer for mangfold.
«Vårt råd er likevel å ha mot til å stå støtt – det er først i stormen at bedriftenes virkelige verdier kommer fram», står det i rapporten.
Et annet tips fra TRY handler om at man bør bygge en ny innsiktskultur.
«For å lykkes med kommunikasjon i en verden i
konstant endring, er det helt avgjørende at man
går fra store og sporadiske innsikts-prosjekter til
kontinuerlige innsiktsprosesser som gir oppdatert
forståelse av målgruppene i sanntid», skriver de.
Eystein Kvarving, kommunikasjonssjef for Forsvarssjefen og Forsvaret, fortalte blant annet om deres arbeid på dette området.
– Innsikt er kjempeviktig. Vi bruker den samme metodikken til å nå ut og kommunisere til befolkningen, som når vi rekrutterer folk inn. Dette handler også om å bygge tillit, sa Kvarving.
Han fikk også spørsmål om tips til de som skal være en slags talsperson for en bedrift eller en virksomhet i en urolig periode.
– Jeg tror det er lurt å tenke på egenpleie når det gjelder mental helse og emosjonell robusthet. Det kommer mye forskjellig i kommentarfelt og meldinger, men samtidig må man lære seg å ha respekt for ulike meninger, sa Kvarving.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no