– Veldig stort for oss, sier Helena Egeland, byråleder i Bureau etter å ha vunnet sitt første offentlige anbud på egen hånd.

Bureau danket ut 15 konkurrenter

Hvordan informere uten å skape uro? Det er kommunikasjonsnøtten Bureau nå skal knekke for Bankenes sikringsfond etter å ha slått ut 15 konkurrenter i anbudskonkurranse.

Publisert Sist oppdatert

Bureau har sikret seg en ny rammeavtale med Bankenes sikringsfond, etter å ha vunnet en åpen konkurranse med totalt 16 byråer.

– Det er det aller første offentlige anbudet vi i Bureau har vunnet på egen hånd, så det er veldig stort for oss! sier byråleder Helena Egeland til KOM24.

– Vi er veldig selektive med hva slags anbud vi deltar på, men akkurat Bankenes sikringsfond sin oppgave var noe vi umiddelbart tente på.

Oppdraget er å øke nordmenns kunnskap om innskuddsgarantien «uten å skape uro», som det står i anbudsgrunnlaget.

– Det er en kjempespennende nøtt å knekke. Det handler om et godt innsiktsarbeid: Hva gjør at vi blir urolige? Hva kan gjøre oss tryggere? 

Avtalen er anslått til 5 millioner kroner, men kan vokse til 7 millioner.

Hard kamp om kontrakten

De øvrige tilbyderne i konkurransen var:

Akari, Apeland, Atyp, Boldt, Dinamo, Ly Consulting, Newslab, Nucleus, Per Høj, Publicis Communications Norway, Sannum & Bergestuen, Trigger Oslo, Try Råd, WergelandApenes og Zynk.

Teamet i Bureau tok seieren i kamp mot 15 byråer – nå skal de løse en av Bankenes sikringsfonds mest krevende kommunikasjonsutfordringer.

Tildelingen ble gjort på grunnlag av beste forhold mellom pris og kvalitet. Pris telte 30 prosent, erfaring og oppdragsforståelse 35 prosent hver.

Bureau fikk en samlet score på 9,46 av 10. På andreplass kom Publicis med 9,16, etterfulgt av Ly med 8,98. De øvrige scorer varierte mellom 6,41 og 8,56.

– Det er lett å si at det var et godt gjennomført anbud, siden vi gikk seirende ut, men helt ærlig, så var dette en av de mer overkommelige oppgavene vi har sett på Doffin, sier Egeland.

– Vi reflekterte over hvilke utfordringer vi ser at Bankenes sikringsfond står ovenfor fremover, og vant på oppgaveforståelse og erfaring.

– Komplekst oppdrag

Ifølge Bankenes sikringsfond skilte Bureau seg ut som det byrået med best oppdragsforståelse. De ble nest best på erfaring, og lå midt på treet i pris.

– Bureau utmerket seg med et erfarent og godt team og en svært god oppdragsforståelse, med en tydelig og innsiktsfull angivelse av de tre viktigste kommunikasjonsutfordringene for Bankenes sikringsfond, skriver fondet i en e-post til KOM24.

Byrået viser til at erfaring med blant annet Norges Bank, Stortinget, DNB og Kron var relevant.

– Det er gøy at vi klarer å hevde oss på et så komplekst oppdrag. Vi har jobbet mye med å forenkle komplekse problemstillinger, så for oss er dette nok en fjær i hatten på at vi leverer verdi for kundene våre, sier Egeland. 

Fondet ønsker hjelp til å utvikle både strategi og virkemidler for å forklare hva innskuddsgarantien faktisk innebærer.

De understreker at de ikke har ressurser til å være synlige i sosiale medier eller kampanjer over tid, og ønsker derfor målrettede og kostnadseffektive tiltak.

Strategien skal også vurdere hvilke kanaler som egner seg, og om fondet selv eller bankene skal stå som tydelig avsender.

Powered by Labrador CMS