Bente Kvam Kristoffersen er skuffet over anbudskonkurransen Enova har lyst ut.
Bente Kvam Kristoffersen er skuffet over anbudskonkurransen Enova har lyst ut.

Trigger trekker seg fra anbudskonkurranse: – Dette var veldig lett å si nei til

– Bryter med budene vi har skrevet under på, sier Trigger. Enova selv er helt tause. 

Publisert

– Min bekymring er at om offentlig sektor holder på sånn, risikerer man at godt kvalifiserte byråer trekker seg. Det noe som heter at det er ikke noe som er dyrere enn dårlig kommunikasjon.

Det sier byråleder i Trigger, Bente Kvam Kristoffersen, til KOM24.

Enova er på jakt etter et reklamebyrå for de neste årene, men det er en konkurranse Trigger ikke vil være med på. 

– Ekstremt omfattende

Avtalen, som har en varighet på fire år, har en potensiell verdi på 35 millioner kroner over fem år. Men alt arbeidet som må legges ned på forhånd, gjør det ikke verdt det, mener Kvam Kristoffersen.

– Det vi reagerer på er at det er så ekstremt omfattende, sier hun.

Kvam Kristoffersen sier at det hele begynner i prekvalifiseringen, hvor Enova etterspør mye som er tidkrevende å jobbe med. Man må og løse en omfattende case-oppgave.

Der skal byrået vise 

• Kort beskrivelse av kampanjens idé og konsept

• Forslag til budskap og visuelle elementer

• Skisse til medieplan og kanalvalg

• Refleksjon rundt strategisk forankring og målgruppeforståelse

Kvam Kristoffersen sier at i utgangspunktet er dette et veldig aktuelt anbud for dem å konkurrere om.

– Da anbudet kom i portalen tenkte vi at dette ser spennende ut, men når vi har gått inn i det og har registrert spørsmålene som er stilt, så har ikke vi tenkt å være med på dette, sier hun og legger til:

– Dette er omfattende og bryter med budene vi har signert på, sier hun og viser til de fire budene fra Kreativt Forum, ANFO og Mediebyråforenigen, som store deler av bransjen har stilt seg bak.

Les svaret fra Enova lenger nede i saken

Flere reagerer

Det er ikke bare Trigger som har reagert på kravene fra Enova. 

Andre aktører har allerede stilt spørsmål ved at Enova i prinsippet krever at leverandørene lager en kampanje helt ferdig, helt ned til kanaltilpassing. Denne aktøren skriver at Enova ber om altfor mye og anbefaler dem å trekke utlysningen, slik at flere kan være med «og gi rom for flere miljøer å levere anbud, enn kun de som huser mange nok ressurser til et så stort selvpåført økonomisk tap som det å utvikle en såpass omfattende kampanje dere etterspør.»

Enova har svart på spørsmålene og skriver at «Det er ikke hensikten å få levert en ferdig kampanje, men å vurdere byråets evne til å tenke strategisk og kreativt innenfor realistiske rammer.»

Kvam Kristoffersen er ikke særlig imponert over svarene de har fått.

– De svarer mot seg selv på alle spørsmålene, mener hun og fortsetter:

– Lett å si nei

– Det er vanskelig å være innkjøper, men jeg må stille spørsmål ved kompetansen på noen av innkjøperne rundt omkring, sier hun.

Hun sier hun ofte opplever at det er stor avstand mellom de som håndterer innkjøpene og de som skal jobbe med byråene etterpå.

Kvam Kristoffersen sier de bruker mye tid på å vurdere hvert enkelt offentlig anbud, om det er verdt å være med i konkurransen om jobbene. Hun sier noen er i grenseland og er vanskelige å vurdere. 

– Men denne mener vi er veldig lett å si nei til, sier hun.

– Vi kan ikke forsvare å bruke masse tid på å delta i denne konkurransen. Det vil gå utover eksisterende kunder og vi vil nesten ha brukt opp det vi ville tjent på samarbeidet første året. Selv om rammene ser høye ut, er det mye som skal dekkes av innkjøp. En ramme er også kun en indikator og dermed ingen garanti for fremtidige inntekter, sier hun.

Hun har en klar oppfordring til offentlige innkjøpere om at de må avgrense seg og at man kan lett skille mellom ulike tilbydere, uten å måtte levere på alt.

Hun sier det offentlige må lære av hverandre, for det er ikke alle som er dårlige innkjøpere. 

– Men noen er så elendige at det går utover andre, sier hun.

Det er mange anbud Trigger har valgt å trekke seg fra, i andre tilfeller har de valgt å spille tilbake til oppdragsgiver, som da ofte har endret caset.

– Det er veldig bra, sier hun. 

Taust fra Enova

– Det viser at det nytter å si i fra og jeg er veldig glad for at det stadig er flere byråer som melder i fra og kunder som lyser ut ryddige konkurransegrunnlag basert på bransjeforeningene anbefalinger. 

KOM24 har vært i kontakt med Enova, og stilt dem en rekke spørsmål i forbindelse med saken, men de vil ikke uttale seg i denne saken.

– Enova står midt i en anskaffelsesprosess, og vi ønsker dessverre ikke å gi kommentarer om den aktuelle utlysningen og relaterte problemstillinger i media mens prosessen pågår. Dette handler om å sikre likebehandling av alle leverandører og å unngå at informasjon som gis til én aktør,  for eksempel gjennom mediene, kan påvirke konkurransen, skriver kommunikasjonssjef Pia Martine Faurby Rosenkilde, i en e-post til KOM24.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS