Munch lyser ut ny byråavtale: Mangedobler rammene
TRY Råd fikk MUNCHs første byrå-avtale i fjor. Nå er avtalen allerede ved veis ende – og museet lyser ut en ny, langt større avtale verdt inntil ni millioner kroner.
Oslo kommune ved MUNCH har lyst ut en åpen anbudskonkurranse om en ny rammeavtale for kreativt merkevarebyrå. Avtalen har en estimert verdi på fire millioner kroner, men kan vokse til inntil ni millioner over en fireårsperiode.
Det er et solid sprang fra den forrige avtalen, som ble inngått i fjor med TRY Råd – med et pristak på to millioner kroner over fire år. Nå blir altså avtalen lyst ut på nytt.
– Den nye avtalen er ikke lik den gamle, vi har over tid sett behov for ulike tjenester og har derfor endret dette når den tidligere avtalen nå gikk ut. Vi har ikke hatt en så rendyrket avtale på det kreative og merkevarestrategiske tidligere, sier Harald Nygaard Kvam, kommunikasjons- og markedsdirektør i MUNCH, til KOM24.
– Rammeavtalen er ikke en handlekurv
I stedet for å forlenge TRY Råd-avtalen, som nærmer seg to år, går MUNCH ut i markedet på nytt.
– Når behovet etter to år har endret seg er det uansett naturlig å lyse ut en annen avtale, med en annen ramme og innhold. Det er helt udramatisk, sier Kvam.
Han presiserer at det ikke betyr at hele rammen skal brukes:
– En rammeavtale er ikke en handlekurv. Den sier hva vi maksimalt kan bruke, ikke hva vi skal bruke. Det er en kvalifisert gjetningantakelse på mulige behov, ikke en forpliktelse til å bruke hele rammen.
Derfor er rammen denne gangen satt høyt.
– Den må være romslig nok til å dekke både dagens behov og de som kan oppstå. En for trang ramme kan bety at vi må ut på anbud igjen nesten umiddelbart, dersom det oppstår behov vi ikke har forutsett.
– Må være nøkterne
MUNCH søker nå et byrå som kan bistå med både kreative konsepter, merkevareutvikling, strategisk rådgivning og kommersielle initiativer.
– Vi gjør mye selv internt, både markedsføring, kommunikasjon og kommersiell utvikling. Men innimellom trenger man noen gode og kloke blikk utenfra, for å passe på at man ikke blir helt blind på det man driver med og for å få nye ideer og input, sier Kvam.
MUNCH har ikke, og ønsker heller ikke, et eget inhouse-byrå.
– Det ville ikke lønne seg å ansette kreatører, rådgivere, designere og merkevareeksperter til dette. Ett årsverk koster fort en million kroner bare i lønn og arbeidsgiveravgift, så når det er behov som ikke er faste, men varierer i type og ekspertise, er det ofte langt mer effektivt og rimelig å samarbeide med byråer ved behov.
MUNCH har i dag et samlet driftsbudsjett på rundt 500 millioner kroner. Om lag 320– 340 millioner av dette kommer i støtte fra Oslo kommune – resten må museet skaffe selv gjennom egeninntekster fra billettsalg, kommersielle aktiviteter, sponsorsamarbeid og butikksalg.
– Som offentlig virksomhet må vi være nøkterne. Så når vi bruker penger, er det for å tjene penger – for å utvikle museet og sikre nye tilbud til publikum og inntekter til MUNCH. Det er et krav fra eierne våre: Oslos politikere.
Internasjonalt potensial
MUNCH er i dag en av Nordens mest besøkte kulturinstitusjoner, og har hittil i år over 750 000 besøkende.
– Vi har en sterk merkevare, men ønsker å styrke den internasjonalt. Gode samarbeid med museer i utlandet kan gi store gevinster – låner vi ut Munch, kan vi få Van Gogh eller Monet tilbake. Det krever målrettet kommunikasjon, sier Kvam.
Samtidig mener han at museet fortsatt har mer å hente lokalt.
– Mange forbinder oss med Edvard Munch, som selvsagt er kjernen vår, men vi er også et museum for moderne kunst og samtidskunst. Den bredden må vi nå bredere ut med, særlig i Oslo og Stor-Oslo.
Kommunikasjonsdirektøren beskriver formålet med den nye avtalen som todelt:
– Vi skal styrke merkevaren og øke synligheten. Vi vil at enda flere i regionen skal få øynene opp for oss og få lyst til å komme og se de fantastiske utstillingene våre.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no