Kommunikasjonssjef Birgitte Elise Bøen i Klimaetaten forsvarer den nye rammeavtalen og understreker at etaten har vært nøktern i pengebruken.

Klimaetaten halverer rammen etter kritikk: – Vi har vært nøkterne

Etter politisk bråk, kutter Klimaetaten nå i reklamebudsjettet – men holder timeprisene hemmelige.

Publisert

Tidligere denne uken kunne KOM24 fortelle at Klimaetaten har inngått ny rammeavtale for kommunikasjonstjenester og mediekjøp til en verdi av inntil 24 millioner kroner.

Avtalen går til fire byråer: Mediabrands, Atyp, Kvikk Råd og Nucleus. De overtar etter Dinamo, Hyper og Manus, som hadde tilsvarende kontrakt fra 2021. 

Den gangen høstet etaten kraftig kritikk fra politisk hold.

– Hvis Klimaetaten skal bruke 24 millioner kroner på reklame, har den etaten åpenbart fått for mye penger. Oslo kommune kan selvsagt ikke bruke 24 millioner på klimakommunikasjon og reklame i økonomisk krisetid, sa Eivor Evenrud (da Rødt, nå Ap) til Kampanje.

Det har ikke lykkest KOM24 å få en kommentar fra Evenrud til denne saken.

Kutter i ny ramme

I forrige avtaleperiode var rammen satt til mellom 23 og 37 millioner kroner. Nå er den justert ned til mellom 14 og 24 millioner.

– Det har vært en bevisst vurdering. Vi har mer enn halvert rammen for kommunikasjonstjenester, nettopp for å møte forventninger om nøktern bruk av offentlige midler og fordi vi har bygget opp mer intern kapasitet, sier kommunikasjonssjef Birgitte Elise Bøen i Klimaetaten til KOM24.

Hun forteller at Klimaetaten brukte langt mindre enn planlagt i forrige periode, og at de aldri var i nærheten av å nå maksbeløpet. Totalt ble det brukt 15 millioner kroner på kommunikasjonstjenester og mediekjøp.

– Det viser at vi har vært nøkterne i bruken av midlene, sier hun, og peker på at de både gjør mer internt og er opptatt av kostnadseffektivitet.

Hemmeligholder timepriser

Debatten om prisdumping i offentlige anbud har rast den siste tiden, etter at KOM24 skrev at TRY Råd vant to Bufdir-kontrakter med timepriser helt nede i 1132 kroner.

I Klimaetatens ferske konkurranse nekter kommunen å gi innsyn i prisene som ble tilbudt.

– Det var variasjon i både timepriser og totalpriser. Det viser at det er viktig å vurdere både pris, oppdragsforståelse og kompetanse, sier Bøen. 

Når KOM24 ber om en oversikt over innleverte priser, svarer hun:

– Prisene er en forretningshemmelighet. Dette kan vi ikke dele med dere, verken totalpriser eller timepriser.

Slik skal byråene bidra

Den nye avtalen er delt i to delområder og ble tildelt etter konkurranse med 15 byråer.

Se poengfordelingen for alle byråene lenger ned i saken.

– Det er positivt at så mange byråer ønsker å bidra til klimakommunikasjon og ser verdien av å jobbe med et samfunnsoppdrag som handler om å redusere klimagassutslipp. Kommunikasjon er et viktig virkemiddel for å få til atferdsendring og legge til rette for at flere tar klimavennlige valg - som må til for at Oslo skal nå klimamålene og bli en bedre by å bo i, sier Bøen. 

Mediabrands sikret seg avtalen for mediekjøp, verdt 14 millioner kroner. Atyp, Kvikk Råd og Nucleus deler på en rammeavtale for kommunikasjonstjenester, med en samlet verdi på 10 millioner kroner.

– Byråene skal bistå med spisskompetanse på områder der vi ikke har kapasitet eller kompetanse internt.

Hun trekker frem eksempler som innsiktsarbeid, videoproduksjon, søkeordoptimalisering og kjøp av medieflater for å gjøre tilskuddsordningene kjent.

– Vi gjør stadig mer av kommunikasjonsarbeidet selv, men på noen områder er det mer kostnadseffektivt å få ekstern bistand enn å bygge opp kompetanse internt, sier hun. 

Powered by Labrador CMS