Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen, og André Thorsen, leder media/partner i Atyp, presenterer Mediebarometeret for august.
Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen, og André Thorsen, leder media/partner i Atyp, presenterer Mediebarometeret for august.

Flatt reklamemarked – håper rentekutt skal gi ny fart

Publisert Sist oppdatert

– Rentekuttet er selvfølgelig positivt for de aller fleste av oss, også for medie- og reklameinvesteringene. Det kan bidra til å gi markedet litt bedre fart inn mot høst og vintersesong, og vi forventer at effekten gradvis vil merkes utover høsten, sier André Thorsen, leder for media og partner i Atyp, i en pressemelding.

Nye tall viser at reklamemarkedet i Norge er ganske flatt i 2025. Veksten har vært på 2,2 prosent til nå i år. 

Thorsen mener tallene peker på et sunnere marked.

– At vi har en jevn vekst på 2,2 prosent er et godt tegn. TV fortsetter å styrke seg med en økning på 5,6 prosent og utendørs holder seg sterkt med hele 12,4 prosent vekst. Det viser at annonsørene utnytter bredden i kanalmiksen, sier Thorsen.

Utendørs er fremdeles kanalen med sterkest prosentvis vekst.

– Det er tydelig at investeringene i digitale flater og nye, større formater gir effekt. Utendørs treffer bredt og brukes nå av flere annonsører, sier Thorsen.

Han trekker også frem utviklingen i TV-markedet.

– Det er gledelig at TV styrker seg i miksen. Gjennom høsten får vi både sterke kommersielle programkonsepter på kanalene og en masse deilig fotball på skjermen, med nordmenn i hovedrollene både i Premier League, i Champions- og Europa League. Og ikke minst med landslaget for herrer, som vi alle håper endelig kvalifiserer seg mesterskap igjen. Det gir TV en unik posisjon som «leirbål» for både publikum og annonsører utover høsten, sier Thorsen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS