Munkholm-jobb vinner: – Det gikk et sus gjennom bransjen
– Jeg kan ikke huske sist folk gikk rundt og siterte en reklame. Så takk skal du ha!, sier ANTI-topp. Byrålederen i POL sier hun skal munke.
– Det gikk et sus gjennom bransjen, det tror jeg folk savner iblant.
Slik beskriver Linus Hjellström, kreativ leder i Nord DDB, reaksjonen på månedens beste reklamejobb overfor KOM24.
KOM24 kårer tradisjonen tro månedens jobb. Denne gangen er alle jobber fra midten av juni til utgangen av august vurdert. Til tross for sommerferie har bransjen levert flere jobber som kan bli stående som noen av de beste i 2025.
Underbuksehumor
POLs jobb for Munkholm troner øverst denne gangen.
Hjellström mener folk flest drar på smilebåndet av jobben og at Munkholm kommer svært godt ut av det.
– Det ser pent ut, det er pen art direction, fint håndverk, fine filmer, bra casting, timing og skuespill. Jobben treffer både oss som lager kommunikasjon og folk i gata. Folk tenker at det er sjarmerende, og man tenker mye på Munkholm, sier han og kaller jobben balansert og smakfull.
Ideen bak kampanjen er lanseringen av et nytt ord for å drikke alkoholfritt øl. Man drikker ikke, man munker.
Ideen er tatt ut i både taktiske og profilbyggende uttak, der alt handler om å etablere det nye uttrykket for å velge alkoholfritt.
– Dette er en bra regissert film. Det kunne fort blitt veldig flatt, men det er underbuksehumor som klarer å holde seg på rett side, sier Torstein Drogseth, Head of Advertising i ANTI og legger til:
– Det er en av de best regisserte filmene jeg har sett på lang, lang tid.
Han fremhever også at de lener seg på en vits uten å spille den ut.
– Du begraver vitsen der og lar folk oppdage den selv, og det blir bare en belønning. Det er drittydelig kommunikasjon, men man får mye gratis fordi vitsen ligger der. Så er det uventet, forfriskende, bare gøy for folk. Og jeg kan ikke huske sist folk gikk rundt og siterte en reklame. Så takk skal du ha!
– Skal ta oss en munk
Fungerende byråleder i POL, Janne Brenda Lysø, sier de er kjempestolte over å stikke av med seieren.
– Og det første vi gjør nå er selvfølgelig å ta oss en munk, sier hun.
Nå håper Lysø at dette markerer begynnelsen på en ny æra.
– En æra der vi alle slutter å snakke om hva vi ikke gjør. Du skal aldri mer måtte si at du ikke drikker, det er nemlig så enkelt som at du har valgt å munke. Du drikker jo som bare rakkeren, når du tar deg en munk. Skål for Glenn og Zak, og månedens jobb, rett og slett.
Selv om POL gjorde månedens beste jobb, trekker de to jurymedlemmene fram en jobb fra TRY og en fra ANTI.
TRYs jobb for IKEA blir kalt kjempegod og veldig fin av Drogseth.
Han sier at IKEA gjør det best når de beviser at de er en del av livet og fletter seg inn i det gode, det dårlige og det uventede.
– Det er så mye innsikt der, og nok en gang plasserer de seg inn i livet vårt på en måte som gjør at man klapper, sier han og kaller jobben mesterlig gjort.
– Godt grep
Linus Hjellström i Nord DDB trekker også fram Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) og jobben som ANTI har laget for dem. Der vil man gjøre funksjonsnedsatte til funksjonsansatte.
Det er den andre filmen som blir laget, og man er selvironisk på egne vegne og tuller med at blinde folk ikke kan være brannmenn.
– Det er veldig bra art direction og kul klipping. Den oppleves som utfordrende audiovisuelt, men når du bruker det som et grep for å fortelle om noe alvorlig om temaet, så er det et godt grep å bruke, sier han.
Drogseth var inhabil i denne avgjørelsen og var ikke med på diskusjonen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no