Byråleder Andreas Wabø mener snuoperasjonen i Burson begynner å gi resultater, og håper 2025 blir året de går i pluss.

Burson kutter underskuddet med ti millioner – men går fortsatt i minus

En gang var de blant de største i bransjen. Nå kjemper Burson for å komme tilbake i pluss etter år med underskudd og nedbemanninger.

Publisert Sist oppdatert

Etter flere år med dype underskudd viser 2024-regnskapet at Burson fortsatt går i minus, men fallet er i ferd med å bremse.

Byrået endte fjoråret med et årsresultat på minus seks millioner kroner. Det er nesten ti millioner bedre enn i 2023, da underskuddet var på nær 16 millioner. Driftsresultatet viser tilsvarende bedring, opp fra minus 20,6 til minus åtte millioner.

Men også inntektene faller videre. Salgsinntektene gikk ned fra 63,9 til 59,6 millioner, mens lønnskostnadene ble redusert med hele 14 millioner. Antall årsverk var i 2024 oppgitt til 39.

Satte hardt inn for å snu utviklingen

Burson eies av kommunikasjonsgiganten WPP og ble etablert i 2023 etter sammenslåingen av Hill+Knowlton og BCW. Internasjonalt er Burson nå verdens største PR-nettverk, med over 6000 rådgivere globalt.

Sammenslåingen kom etter flere år med fallende kurve og underskudd i begge byråene. I 2019 hadde de til sammen 80 ansatte i Norge. Fem år senere var tallet halvert.

Andreas Wabø tok over som byråleder mot slutten av 2022. Nå mener han selskapet har begynt å se effekten av snuoperasjonen.

– Vi tok en rekke strukturelle grep i 2023. I 2024 hadde vi fokus på å gjennomføre del to av strategien: effektivisering, bygge vinnerkultur og vinne nye kunder, sier Wabø til KOM24.

Han trekker fram et mer samkjørt team og tydeligere prioriteringer som hovedårsaker til forbedringen:

– Vi har hatt sterk kostnadsstyring og vært tydelige på å erstatte ulønnsomme prosjekter med lønnsomme.

Omsetningen faller videre

Samtidig som underskuddet krymper, fortsetter omsetningen nedover: 

– I 2024 var det noe reduksjon i internasjonale prosjekter gjennom nettverket, samt at vi var færre ansatte enn året før, dette reduserte topplinjen noe, forklarer byrålederen.

Men Wabø mener utviklingen har snudd:

– Vi har siden 2024 stabilisert driften og vi vinner strategisk riktige prosjekter. 2025 har startet godt og vi fokuserer på å skape resultater for kundene våre og å ha det gøy sammen. Det er lønnsomt for alle parter.

På spørsmål om lønnskuttene skyldes nye innstramminger, svarer han:

– Nei, det er for det meste effekter av tiltak vi tok i 2023.

– Gjort flere rekrutteringer

Ved inngangen til 2025 signaliserte Burson at det igjen var rom for vekst. Byrået lyste ut seks nye stillinger og kunne melde om over 120 søknader.

– Vi har gjort flere gode rekrutteringer som annonseres i løpet av august. Vi kommer til å styrke oss ytterligere, særlig innenfor Public Affairs og Corporate Strategy, sier Wabø.

Én av dem som allerede var på plass tidligere i år, var Marius Eriksen. Men mandag ble det kjent at han avslutter prøvetiden, og går rett videre til Sannum & Bergestuen.

– Dette er ikke en avgjørelse jeg tar lett på. Jeg har stor respekt for både menneskene og oppdragene i Burson, og det er viktig for meg å understreke at det ikke har vært noen dramatikk eller misnøye som ligger bak. Det har snarere vært et møte med noen fine mennesker i Sannum & Bergestuen, og en mulighet jeg umiddelbart kjente at traff meg både faglig og menneskelig, sier Eriksen i en pressemelding.

Wabø opplyser at Eriksen hadde en stringeravtale, og at han har bidratt godt i flere prosjekter.

– Vi ønsker ham lykke til videre hos Sannum & Bergestuen, sier han.

– Viktig å komme i pluss

Burson har de siste årene strammet inn og spisset profilen.

– Ambisjonen er å etablere Burson som et faglig sterkt internasjonalt rådgivermiljø i skjæringspunktet mellom Corporate Strategy, Corporate Affairs og Public Affairs, sier Wabø.

Om 2025 blir året Burson går i pluss igjen, vil tiden vise.

– Om vi ender i pluss i 2025 er litt tidlig å si enda, men så langt ser det bra ut.

Byrålederen sier det er viktig å komme i pluss, både for byrået og for eierne i WPP:

– Det er viktig for alle parter og vår ambisjon er samsvarende om når vi skal komme i pluss, sier Wabø som også har tro på markedet framover:

– Jeg opplever markedet som godt. Jeg har trua!

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS