Byråleder Hågen Pettersen ser fremover etter nok et år med røde tall: – 2024 ble året vi investerte i fremtiden.

Nytt underskudd for Atyp: – Markedet er fortsatt forsiktig

Fallet fortsetter for Atyp, som gikk kraftig i minus også i 2024. Likevel mener byrålederen at byrået er bedre rustet enn på lenge.

Publisert

Det ble et nytt år med røde tall for Atyp. Regnskapet for 2024 viser et underskudd på 2,28 millioner kroner – en mer enn tredobling fra 2023.

Salgsinntektene falt fra 122,3 til 103,6 millioner kroner, mens byråinntekten endte på 33,7 millioner – ned fra 37,1 millioner året før. Driftsresultatet havnet på minus 2,9 millioner kroner.

Se alle regnskapstallene lenger ned i saken. 

Likevel er stemningen langt mindre dyster enn i fjor, da byråleder Hågen Pettersen beskrev markedet som det mest «døde» han hadde opplevd i sin karriere.

– 2024 ble året vi investerte i fremtiden samtidig som vi leverte prisvinnende arbeid, sier Pettersen til KOM24.

Henter seg inn etter tøffe tak

Selv om inntektene faller, peker han på at byrået har brukt fjoråret til å gjøre strategiske løft:

– Vi oppgraderte teknologiinfrastrukturen vår med KI-tilpasning, flyttet inn i nye energieffektive lokaler og hentet hjem priser som ANFO Effekt-gull, TV 2 Sølvfisken og internasjonal anerkjennelse for Bufdir. Kombinasjonen av strategiske løft og kreativ kvalitet gjør oss sterkere rustet for vekst.

Han beskriver 2024 som et mer handlekraftig år, med økt produktivitet, lavere klimaavtrykk og en voksende kundeportefølje.

– Vi fikk fornyet tillit fra anbudspliktige kunder og tok inn et titalls nye. Oppgraderingene gir kortere vei fra idé til leveranse, og gjør inntektene våre mindre sårbare for svingninger i mediebudsjettene.

Kampanjer ble utsatt

Ifølge Pettersen skyldes underskuddet både utsatt aktivitet og planlagte investeringer.

– Flere større kampanjer ble utsatt, slik at medievolumet lå under budsjett, samtidig som vi bokførte planlagte investeringer i ny teknologi og nye lokaler. 

Han viser til at byråinntektene falt med rundt ni prosent, og salgsinntektene med femten prosent.

– Det har gjort oss mer robuste mot markedssvingninger.

Atyp har ikke gjennomført permitteringer eller nedbemanning i 2024. Byrået teller i dag 27 årsverk.

 – Resultatet ble påvirket av lavere kampanjevolum og engangskostnader knyttet til teknologiinfrastruktur og nye energieffektive produksjonsfasiliteter.

Ser lysere på 2025

Atyp går nå inn i årets andre halvdel som nøkterne optimister med mål om moderat vekst og et positivt årsresultat. 

– Etterspørselen har økt de første seks månedene, vi har sikret nye kundeavtaler, og vi jobber aktivt med å synliggjøre kreative, effektive og bærekraftige leveranser, sier Pettersen. 

Han mener markedet fortsatt er avventende, men peker på positive signaler:

– Lavere inflasjon og rente gir flere grønne lys, men global usikkerhet gjør at markedet fortsatt er forsiktig. 

To utviklingstrekk peker seg ut, ifølge Atyp-sjefen:

– Kunstig intelligens har gått fra å være en snakkis til et hverdagsverktøy som driver effektivisering, og flere anbud krever dokumentasjon på karbonutslipp i både produksjon og distribusjon.

– Det aller største lyspunktet

Tross to år med underskudd, mener Pettersen at Atyp er på rett vei.

– Vi har kombinert strategiske investeringer med prisvinnende arbeid, blitt mer effektive og redusert klimaavtrykk. Kundebasen er blitt større, eksisterende kunder fornyer, og nye har kommet til.

Men det viktigste, mener han, er folka:

– Det aller største lyspunktet er folka våre, som med kompetanse og endringsvilje har gjort dette mulig, avslutter Pettersen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS